Daimler mag zelfrijdende trucks testen op Duitse wegen

EPA
Voor het eerst zullen zelfrijdende vrachtwagens getest kunnen worden in het verkeer in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg. Autoconcern Daimler heeft hiervoor toelating gekregen van de autoriteiten. Dat bevestigen het concern en het ministerie van Verkeer van Baden-Württemberg.

Strikt genomen gaat het om voertuigen die door een automatische piloot bestuurd worden, maar waarbij er wel ten allen tijde een bestuurder de controle moet kunnen overnemen. De toelating geldt voor de autosnelwegen.

Aan Belga bevestigt een woordvoerster van Daimler de toelating. Die kreeg het bedrijf voor de 'Highway Pilot', "het kloppende hart van de autonoom rijdende truck". "Daimler is daar zeer blij mee en kan nu starten met het plannen en het uitwerken van de van de volgende fases", klinkt het.

Begin mei stelde Daimler in Las Vegas een zelfrijdende vrachtwagen voor. De voertuigproducent kreeg in de Amerikaanse staat Nevada al goedkeuring voor het uittesten van de trucks op de openbare weg. Ze worden er ingezet op Highway 15. Ook daar blijft steeds een chauffeur aanwezig in de stuurcabine.

Reeds in juli vorig jaar testte Daimler al eens een zelfrijdende vrachtwagen, maar dat gebeurde op een afgesloten deel van de snelweg A14 bij het Duitse Magdeburg. Daimler mikt op serieproductie "halverwege het volgende decennium".

Het grootste argument pro zelfrijdende voertuigen is de verkeersveiligheid, met name het hoge ongevallenrisico door menselijk handelen. Volgens studies zijn er in de VS 31.000 en in Europa 26.000 verkeersdoden per jaar. Het studiebureau Roland Berger meent dat geautomatiseerde veiligheids- en controlesystemen dat aantal met 70 procent zouden kunnen terugdringen.