Daarna terug toestemming om te vliegen? “Belangrijke testvlucht voor Boeing 737 MAX in oktober”

Enkele Boeing 737 Max-vliegtuigen geparkeerd in Seattle.
AP Enkele Boeing 737 Max-vliegtuigen geparkeerd in Seattle.
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA voert waarschijnlijk in oktober een belangrijke testvlucht uit met de Boeing 737 MAX om finaal te bepalen of het toestel toestemming krijgt om weer te vliegen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. 

De Boeing 737 MAX mag al maanden wereldwijd niet meer vliegen. Dat gebeurde na een crash van een vliegtuig van Ethiopian Airlines als gevolg van een overijverig veiligheidssysteem. Enkele maanden eerder was ook een 737 MAX van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air door toedoen van dat systeem neergestort.

De timing zou in grote lijnen overeenkomen met de schatting van Boeing zelf dat het gewraakte toestel in het vierde kwartaal weer in gebruik genomen kan worden. Inmiddels zou Boeing al opnieuw plannen hebben om de productie van de 737 MAX op te voeren, zo kwam onlangs naar buiten uit communicatie tussen Boeing en zijn leveranciers. Vanaf volgend jaar juni zouden iedere maand 57 toestellen van de band moeten rollen, een record in de productie van het vliegtuigtype.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Koenraad Praille

    Het probleem is, wie wil nog met dit toestel vliegen? Had FAA in begin zijn week gedaan dan was dit nooit gebeurt! Wie garandeert dat FAA zijn werk nu naar behoren doet, als Boeing dreigt met schrappen van get programma met vele jobs die verdwijnen als FAA voor het jaareinde het toestel niet vrij geeft! De directie van Boeing heeft maar een doel Winst voor aandeelhouder, en niet de veiligheid van zijn toestellen, dit is gebleken daar ze bereid zijn shortcuts te neemen op test procedures!

  • Don Tessers

    En dan voeren ze de productie snelheid ook nog eens op om de verliezen goed te maken. De druk van investeerders moet héél groot zijn. Elke maand 57 toestellen opleveren. Personeel moet heel hard werken....en komt onder grote druk te staan.

  • Janna Boonstra

    Mogen ze hopen bij Boeing . Als ze het vliegtuig weer vrijgeven en de derde stort neer is het over met Boeing.