Canadese luchtvaartmaatschappij test eerste elektrische vliegtuig

Het omgebouwde, nu elektrische watervliegtuigje.
AFP Het omgebouwde, nu elektrische watervliegtuigje.
De test duurde maar drie minuten, maar een Canadese operator van zeevliegtuigen zegt dinsdag een succesvolle vlucht te hebben afgelegd met een volledig elektrisch vliegtuig. Dat is een wereldprimeur.

Het in Vancouver gevestigde bedrijf Harbour Air heeft samen met het Amerikaanse bedrijf magniX een omgebouwd DHC-2-vliegtuigje getest op de Fraser rivier in de provincie Brits-Columbia.

Achter de stuurknuppel zat de CEO en oprichter van Harbour Air, Greg McDougall. “Vandaag hebben we geschiedenis geschreven”, stelt hij in een mededeling. “Canada heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de luchtvaart en we zijn trots deel uit te mogen maken van deze ongelooflijke eerste mijlpaal.”

Commercieel gebruik

De testvlucht was een eerste stap om goedkeuring te krijgen om een e-vliegtuig in te zetten voor commercieel gebruik, stellen de twee bedrijven in een mededeling.

Ze zijn niet de enige die werken aan elektrische vliegtuigen. Ook grote spelers als Boeing en Airbus doen dat.




2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • willem merken

    En waar staan de laadpalen?

  • Jürgen Mouton

    Goeie mop. Er is geen enkel vliegtuig dat nu elektrisch kan vliegen, en in de lucht blijven. De batterijen zijn te duur, te zwaar, en het duurt te lang om ze te laden. Misschien dat de technologie binnen 50 jaar ver genoeg is, om een boeiing 777 in de lucht te houden. Niet vergeten dat elektrische wagens al bestonden, toe Henry Ford de T lanceerde, en batterijtechnologie staat niet veel verder.