Callcenters in Oostenrijkse gevangenissen

In zeven Oostenrijkse gevangenissen worden veroordeelden ingezet in callcenters. Dat zorgt voor onrust in Oostenrijk omdat heel wat gevangenen die in de centra werken, veroordeeld werden voor fraude. Klanten zijn bang dat hun gegevens op die manier in de verkeerde handen terechtkomen, zo schrijft The Times.

Kritiek
De bedrijven die gebruik maken van de callcenters zijn vooral actief in de telecomsector. Karlau, een kleine gevangenis in de stad Graz, stelt 26 gevangenen tewerk. De gevangenis verdient op jaarbasis ongeveer 40.000 euro. Christian Sikora, die het personeel van Karlau vertegenwoordigt, heeft al kritiek geuit, maar dat werd verworpen omwille van de economische voordelen.

Gegevens
Volgens Sikora zijn ze vooral op zoek naar veroordeelden die gespecialiseerd zijn in verkopen. Ze moeten zich aanmelden met een valse naam en verklaren dat ze werken voor een belangrijk telecombedrijf. Op die manier moeten ze persoonlijke gegevens van de klanten bekomen die dan kunnen worden gebruikt voor marketing.

"Systeem werkt"
Thomas Geiblinger, woordvoerder van het Oostenrijkse ministerie van Justitie, weerlegt de beschuldigingen. Volgens hem heeft het systeem zijn nut al bewezen. "We hebben andere manieren dan timmerwerk en sloten maken nodig om veroordeelden tewerk te stellen." Er is volgens Geiblinger een strenge controle en elk gesprek wordt beluisterd. (gb)