Britse vliegtuigmaatschappij die met Brussels Airlines samenwerkte failliet: “Te veel onzekerheid rond brexit”

Een vliegtuig van flybmi.
Kambui/Martin Oertle/Creative Commons Een vliegtuig van flybmi.
De Britse regionale luchtvaartmaatschappij flybmi, die ook vluchten uitvoerde voor Brussels Airlines, zet vanaf vandaag al haar vluchten stop en vraagt het faillissement aan. Flybmi noemt onder meer de onzekerheid die het brexit-proces gecreëerd heeft als reden. Dat deelde de luchtvaartmaatschappij deze avond op haar website mee.

Flybmi, met hoofdzetel in de Engelse regio East Midlands, telde 376 werknemers in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in België, Duitsland en Zweden. De luchtvaartmaatschappij zette 17 toestellen in op routes naar 25 Europese steden, waaronder Brussel, Bristol, Frankfurt, Londen Stansted, Milaan Bergamo, Oslo en Parijs Charles de Gaulle. 

Ze voerde vluchten uit voor onder meer Lufthansa, Air France en Brussels Airlines via lease- en codesharing-overeenkomsten, ook vanuit Zaventem.

Flybmi annuleert met onmiddellijke ingang alle vluchten vanaf zaterdag (vandaag, red.). “De luchtvaartmaatschappij kampte met verschillende moeilijkheden, waaronder de recente verhogingen van brandstof- en koolstofkosten. Die laatste zijn het gevolg van de recente beslissing van de EU om luchtvaartmaatschappijen uit het Verenigd Koninkrijk uit te sluiten van volledige deelname aan het systeem voor emissiehandel. Deze kwesties hebben de inspanningen ondermijnd om de luchtvaartmaatschappij winstgevend te maken”, klinkt het in een persbericht.

“Contractverlies wegens onzekerheid over brexit-proces”

“De huidige en toekomstige vooruitzichten hebben ook serieus te lijden onder de onzekerheid van het brexit-proces, dat ertoe geleid heeft dat we waardevolle contracten in Europa niet konden afsluiten, en dat er een gebrek aan vertrouwen was in de mogelijkheden om te blijven vliegen op bestemmingen in Europa”, aldus flybmi. “Met pijn in ons hart hart moeten we deze onvermijdelijke aankondiging vandaag doen”, aldus flybmi.

Flybmi raadt klanten die geboekt hebben via Brussels Airlines, een andere maatschappij of via een reisagentschap aan om rechtstreeks met hen contact op te nemen. Klanten die bij flybmi geboekt hebben, moeten contact opnemen met hun bank of kredietkaartmaatschappij met het oog op een terugbetaling. Klanten met een reisverzekering kunnen terecht bij hun reisverzekeraar.

Wetlease-overeenkomst

Flybmi voerde in opdracht van Brussels Airlines vluchten uit vanuit Zaventem naar Hannover en Turijn. Dat gebeurde via een zogenoemde wetlease-overeenkomst, waarbij Brussels Airlines één toestel leasede van flybmi, een Embraer 145, waarbij de Britse maatschappij ook onder meer de bemanning leverde. Het contract gold normaal gezien tot eind maart.

Volgens Brussels Airlines stonden morgen (zondag, red.) alvast een vlucht naar Turijn en een naar Hannover gepland. Die gaan dus niet door. “We hebben al contact opgenomen met de passagiers van wie we de contactgegevens hebben”, zegt woordvoerster Wencke Lemmes. “We gaan met hen na hoe we hun reis kunnen omboeken.”

Daarnaast deelde Brussels Airlines vluchten met flybmi onder hetzelfde vluchtnummer, de zogenoemde codesharing, met bestemming Bristol. Die vluchten stonden pas gepland vanaf maandag. “We gaan nu zo snel mogelijk bekijken welke alternatieven er ook voor die passagiers zijn”, zegt de woordvoerster.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Bonacasa

    Graag een woordje uitleg van de specialisten op dit forum die beweren dat een economische neergang na de Brexit zever is.

  • Freddy Wuytack

    Ze hebben er voor gekozen de Britten,nu op de blaren zitten.(En het zijn hete blaren)

  • Frans Peeters

    Londen is zijn bedrijven al aan het sorteren, die bindingen hebben met EU zullen snel verdwijnen

  • Frank Joos

    En gaat het zoveel beter met brussels airlines denk je ? Best van de duitsers anders was het ook zo.

  • Geert Landsman

    Gaan er nog veel volgen met de Brexit.