Britse regering in rapport: “Rellen, chaos en tekorten bij no-dealbrexit”

Een man zwaait met een Britse en een Europese vlag bij de Londense parlementsgebouwen.
AFP Een man zwaait met een Britse en een Europese vlag bij de Londense parlementsgebouwen.
Rellen, stijgende voedsel- en elektriciteitsprijzen en een tekort aan medicijnen. Dat staat het Verenigd Koninkrijk te wachten bij een brexit zonder akkoord, blijkt uit officiële documenten die de overheid gisteren heeft gepubliceerd. Eerder waren de documenten al gelekt.

De Britse parlementsleden hadden vorige week de regering verplicht om de details van ‘Operation Yellowhammer’ bekend te maken. In dat rapport worden de waarschijnlijke gevolgen van een brexit zonder akkoord opgelijst. Het document werd op 2 augustus opgesteld en gaat uit van het slechts mogelijke scenario.

De Britse autoriteiten verwachten op korte termijn problemen op twaalf belangrijke vlakken, waaronder water- en voedselvoorziening, gezondheid, transport en grenzen. Ook vreest men ook voor sociale onrust omdat er "protesten en tegenprotesten zullen plaatsvinden in het Verenigd Koninkrijk die significante hoeveelheden politiehulpmiddelen zullen in beslag nemen", klinkt het.

Vrachtwagenchauffeurs kunnen te maken krijgen met dagenlange vertragingen aan de grens en het verkeer in de tunnel onder het Kanaal kan in een dag tijd met 40 tot 60 procent dalen. Het kan tot drie maanden duren voordat de situatie op het Kanaal verbetert.

lees verder onder de foto:

Lange wachtrijen aan de haven van Dover.
AFP Lange wachtrijen aan de haven van Dover.

Stijgende prijzen, dalende voorraden 

De voorraden van medicijnen zullen "bijzonder kwetsbaar zijn door ernstige vertragingen", luidt het in het rapport. Ook de beschikbaarheid van verse voeding zal dalen, waardoor de prijzen zullen stijgen.

Verder worden er "aanzienlijke" stijgingen van elektriciteitsprijzen verwacht. Mensen met een laag inkomen zullen "onevenredig" beïnvloed worden door de voedsel- en brandstofprijzen.

Britse reizigers kunnen te maken krijgen met strengere grenscontroles, wat kan leiden tot langere wachttijden bij de aankomst in Europese luchthavens, havens en grensovergangen.

Een groenteboer op de Darlington Market in Darlington, Engeland.
AFP Een groenteboer op de Darlington Market in Darlington, Engeland.

Bekijk ook: Dit staat er op het spel voor de brexit




53 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • stefan crama

    De realiteit is dat het nog veel erger zal zijn dan dit rapport voorstelt. De huidige markteconomie is gebaseerd op snelheid van handel en dit verdwijnt voor de Britten, om maar te zwijgen van noodzakelijke goederen qua gezondheid, voeding en grondstoffen die ze plots gaan missen. De idioten die een Brexit super vinden zijn blijkbaar niet lang naar school geweest?

  • Jos Tuyls

    UK is momenteel de 2de grootste economie in EU. iedereen die denkt dat we ( rest van Europa ) hiervan de gevolgen niet gaan voelen bij een nodeal-brexit is niet van deze planeet. Op korte termijn zal de UK zich even moeten herorganiseren maar op lange termijn zal EU schoorvoetend bij Uk gaan bedelen om terug aansluiting te krijgen.

  • Eduardo Van hoyweghen

    België heeft er in ieder geval alle belang bij dat het VK een bevoorrechte handelspartner blijft,dat moet je uit Verhofstadt zijn mond sleuren ,dat is moeilijk om toe te geven.

  • MICHELINE GEVERS

    @Gino Vandenheede::::Ja dat is juist, en daardoor is alles duurder geworden. En als het niet voldoende steeg staakten we maar.

  • Hans Mannaerts

    Ik zie hier mensen schrijven dat het voor hun toetreding bij de EU ook goed ging en het dus nu ook wel zal loslopen. Al deze mensen vergeten dat door de toetreding tot de EU er enorm veel controles verdwenen zijn en enorm veel afspraken zijn veranderd. Er is niets in plaats om die controles terug in te voeren. Er zijn geen afspraken dus val je terug op grenzen die volledig toe moeten en enkel onder de strengste voorwaarden kunnen er mensen en goederen over bij nog niet bestaande grensposten.