Bouw 42 kilometer tunnel onder Londen van start

GETTY
In Londen is gestart met de bouw van het 'Crossrail'-project, dat een nieuwe spoorlijn dwars door de metropool plant. Het project werd veertig jaar geleden voor het eerst voorgesteld, maar deze week heeft de eerste boormachine het graafwerk aangevat.

Deze week startte een 'Tunnel Boring Machine' (TBM) het werk bij Royal Oak in West-Londen. Van daaruit is een langzame tocht begonnen onder het centrum van de miljoenenstad. Deze TBM is een gevaarte van ongeveer 1.000 ton, waarvan er acht tussen nu en 2015 twee tunnels van 21 kilometer naar het oosten van de stad zullen graven. Het is daarmee ineens het grootste bouwproject in heel Europa.

Eén enkele machine is 150 meter lang, en zal zich de komende jaren 24 uur per dag een weg banen onder Londen. Elke machine wordt vergezeld van een 'tunnel-gang' van twintig arbeiders, die wekelijks ongeveer 100 meter voortgang moeten boeken.

Huzarenstuk
42 kilometer aan tunnels graven is sowieso al een huzarenstukje, maar het wordt helemaal gekkenwerk onder Londen. De arbeiders werken onder een stad van miljoenen inwoners, met een gigantisch rioolstelsel, tunnels voor auto's en tien andere metrolijnen. Daardoor zal deze nieuwe tunnel op bepaalde plaatsen tot op veertig meter onder de grond liggen. Een schets hiervan is onder het artikel te vinden.

Het Crossrail-project werd in het midden van de jaren zeventig voorgesteld, al waren er al plannen voor een treintunnel net na Wereldoorlog II. In 2018 moet de nieuwe lijn klaar zijn, goed voor 118 kilometer aan spoor die 37 stations van west naar oost met elkaar verbinden. Jaarlijks zullen de treinstellen 200 miljoen passagiers vervoeren, goed voor een capaciteitsuitbreiding van het Londense spoortnetwerk met 10 procent.

REUTERS
Crossrail
Een van de boormachines wordt in elkaar gezet.
Crossrail Een van de boormachines wordt in elkaar gezet.
Het profiel van de tunnel.
Crossrail Het profiel van de tunnel.