Boeing ziet leveringen met de helft dalen

Boeing 737 MAX
REUTERS Boeing 737 MAX
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing heeft in de eerste negen maanden van dit jaar de helft minder vliegtuigen afgeleverd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit gegevens die vandaag zijn vrijgegeven. Boeing houdt al sinds maart al zijn 737 MAX-toestellen aan de grond na twee dodelijke vliegtuigcrashes. 

Boeing leverde van januari tot september 302 toestellen af, ongeveer de helft van het aantal in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van het bedrijf. In september ging het slechts om 26 commerciële vliegtuigen, veel minder dan de 71 toestellen van de A320-familie van Europese rivaal Airbus. Vorig jaar leverde Boeing in dezelfde maand 87 commerciële toestellen af.

Boeing zit in een lastig parket sinds in maart 157 mensen omkwamen bij de crash van een Boeing 737 MAX in Ethiopië. Enkele maanden eerder kwamen bij een gelijkaardig ongeval ook al 189 mensen om. Beide ongevallen zouden veroorzaakt zijn door een softwarefout en Boeing houdt sinds het tweede ongeval in maart al zijn 737 MAX-toestellen aan de grond. Het is nog niet duidelijk wanneer de toestellen weer zullen mogen vliegen. 

Vorige maand raakte nog bekend dat Boeing een compensatiefonds heeft gelanceerd voor de nabestaanden van de slachtoffers. De families van de 346 slachtoffers zullen elk 144.500 dollar ontvangen, klonk het toen. Verschillende families van nabestaanden hebben ondertussen rechtszaken gestart tegen het bedrijf.




8 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc Deville

    Gaat de bonus voor de topmanagers dan ook lager zijn? Of juist hoger gezien de moeilijke situatie waarin het management het bedrijf gebracht heeft door tijdens de ontwikkeling van het MAX toestel te kiezen voor de goeie koop en waardoor hun bonussen de afgelopen jaren hoger waren? Een bedrijf in moeilijkheden brengen voor een hogere bonus en daarna een nog hogere bonus vragen om het bedrijf terug op de rails te brengen dat zou wel eens de prijs van management van de eeuw kunnen opbrengen.

  • Filiep Lapeire

    Boeing kan zeker niet klagen als het nog altijd voor 50% kan leveren nadat iedereen nu wel weet dat deze vliegtuigen niet opgaan.

  • danny janssens

    goed voor Airbus toch

  • peter cornelis

    straks mogen die vliegtuigen zelfs helemaal niet meer vliegen

  • Kris Smillew

    tja... hoe zou dat nu komen ?