Boeing vindt twee nieuwe softwarefouten in Boeing 737 MAX

AFP
Vliegtuigbouwer Boeing heeft twee nieuwe softwareproblemen aangetroffen in de Boeing 737 MAX. Ook deze fouten moeten hersteld zijn, vooraleer het vliegtuig opnieuw de lucht in mag. Ze hebben volgens de Amerikaanse constructeur wel geen impact op de geplande terugkeer in mei dit jaar.

De 737 MAX-vliegtuigen van Boeing staan al meer dan een jaar aan de grond na twee dodelijke crashes op enkele maanden tijd. De eerste crash vond plaats op 29 oktober 2018, toen een 737 MAX van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air neerstortte. Daarbij kwamen de 189 inzittenden om. Ruim vier maanden later lieten 157 mensen het leven toen een 737 MAX van Ethiopian Airlines neerstortte.

Het bedrijf herwerkt momenteel de software van het vliegtuig. De nieuwe problemen zijn gevonden in het besturingssysteem.

Zo meldt Boeing ‘hypothetische fouten’ in een microprocessor, waardoor het vliegtuig op eigen houtje kan klimmen of duiken. Dat doet sterk denken aan wat de twee gecrashte toestellen overkomen is, maar Boeing meldt dat beide problemen los van elkaar staan. Bij het tweede probleem kan de automatische piloot uitgeschakeld worden als het toestel zich opmaakt voor de landing.

Beide fouten zijn nooit vastgesteld tijdens een vlucht en de software-updates zullen verhinderen dat die fouten opduiken, aldus het bedrijf. Persbureau Reuters had de fouten aan het licht gebracht.

Airbus

Vliegtuigbouwer Airbus gaat de productiesnelheid met een derde verlagen om zich aan te passen aan de gewijzigde vraag door de coronacrisis. Dat heeft het bedrijf woensdag gemeld.

“Onze klanten, de luchtvaartbedrijven, zijn zwaar getroffen door de coronacrisis. Wij passen onze productie aan hun nieuwe situatie aan en werken aan operationele en financiële maatregelen”, aldus Airbus-topman Guillaume Faury. 




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Luc Deville

    Het voorbeeld van wat de gevolgen zijn als er in de eerste plaats geluisterd wordt naar economen. Die maken een zo goedkoop vliegtuig maken en daarna pogen om het zo veilig te maken. Veel beter is het om een veilig vliegtuig maken en dat zo goedkoop maken.

  • Jean Petermans

    Hoeveel fouten zijn dat al niet als men de som maakt.

  • Axel Italis

    Ik denk, dat dit vliegtuig nooit meer gebruikt wordt. Het is een flater en we gaan ze niet meer nodig hebben, mobiliteit gaat veranderen.