Boeing roept piloten bijeen voor briefing over terugkeer 737 MAX 8

Een Boeing 737 Max in een Boeing-fabriek in Renton, Washington.
AFP Een Boeing 737 Max in een Boeing-fabriek in Renton, Washington.
Vliegtuigmaker Boeing heeft piloten en toezichthouders uitgenodigd voor een briefing over de terugkeer van de Boeing 737 MAX 8. De bijeenkomst vindt woensdag plaats. Meer dan tweehonderd mensen zijn dan van de partij.

Met de aankondiging van de bijeenkomst lijkt het erop dat Boeing de software-update voor het toestel klaar heeft. Deze update zou eerst nog goedgekeurd moeten worden door de Amerikaanse toezichthouder FAA voordat hij mag worden toegepast. “We blijven nauw samenwerken met onze klanten en met toezichthouders”, aldus Boeing. “Wij betalen voor alle updates en verbeteringen.”

De Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda is ook uitgenodigd voor de bijeenkomst. De maatschappij kondigde eerder al aan om een miljardenorder bij Boeing voor 49 toestellen van het model Boeing 737 Max 8 te annuleren wegens het gebrek aan vertrouwen onder de passagiers. 

Webinar afgewezen

Volgens een woordvoerder zal de maatschappij echter geen piloot naar de bijeenkomst sturen, wegens de korte termijn. CEO Ari Askhara verklaarde tegenover Reuters dat de luchtvaartmaatschappij in plaats daarvan om een webinar (een presentatie via internet, via live-streaming, red.) had verzocht, maar dat Boeing dat idee van de hand heeft gewezen.

Veel landen en maatschappijen hebben de Boeing 737 MAX in de ban gedaan na de dodelijke vliegtuigongelukken in Indonesië en Ethiopië. Bij de crash van een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines, op 10 maart nabij Addis Abeba, kwamen 157 mensen om. Bij het neerstorten van eenzelfde toestel van Lion Air in oktober in Indonesië vonden 189 mensen de dood.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jean Aimar

    Piloten kunnen STEEDS ingrijpen. De 2 knopjes voor stabilizer trim naar beneden duwen en het MCAS systeem is uitgeschakeld.

  • RENE LENAERTS

    De "claxon" is een zeer simpel anti-overtreksystreem dat al bijna een eeuw gekend is bij oudere piloten die zelf moesten reageren op dit alarm. Maar om er een zootje van te maken heb je tegenwoordig een computer nodig.

  • Luc De Clip

    Webinar kan korte presentatie goed vervangen , maar Boeing zal veel meer informatie van dag echt bespreken en vergaderen verkrijgen dan met webinar. Laatste komt dan ook nadien volledig op internet, en dat wil vliegtuigbouwer waarschijnlijk liever niet.

  • Francois Defosse

    Ik heb de indruk dat er veel meer aan de hand is met dat vliegtuig dan alleen maar een software probleem. Als boeing deze vliegtuigen terug de lucht instuurt en er zou nogmaals een vliegtuig neerstorten dan zou dit het einde van boeing betekenen.

  • Jacques Mertens

    Volgens sommige piloten gaat het om een fysisch probleem dat niet met software is op te lossen. Op zich overigens al vreemd dat men het besturen van een vliegtuig zou overlaten aan een stuk software. Piloten moeten toch altijd kunnen ingrijpen?