Berlijnse kunstverzamelaar betaalt miljoenen voor sleutelwerk Joseph Beuys

De Berlijnse kunstverzamelaar Erich Marx.
EPA De Berlijnse kunstverzamelaar Erich Marx.
De Berlijnse ondernemer en kunstverzamelaar Erich Marx (94) heeft naar eigen zeggen een niet onaardig miljoenenbedrag betaald voor 'Das Kapital Raum 1970-1977' van Joseph Beuys. Het door de media genoemde bedrag van vier miljoen euro voor de monumentale installatie is veel te laag, zei Marx vandaag op een persconferentie in Berlijn.

De mecenas, wiens verzameling al een pronkstuk is van het Museum Hamburger Bahnhof, heeft de Nationalgalerie ook het nieuwe werk van Beuys in leenbezit toegezegd. De Duitse minister van Cultuur, Monika Grütters (CDU), noemde dit een grote stimulans om het geplande 'Museum der Moderne' zo snel mogelijk te realiseren.

"Joseph Beuys had 'Das Kapital' in 1980 voor de Biënnale van Venetië gemaakt. We hopen het veertig jaar later in Berlijn te kunnen laten zien", zei Grütters. Volgend jaar zal volgens de voorzitter van de Stichting Pruisisch Cultuurbezit, Hermann Parzinger, de installatie bij wijze van proef in het Hamburger Bahnhof, het museum voor hedendaagse kunst in Berlijn, opgebouwd worden.

De monumentale ruimtesculptuur bestaat uit een pianovleugel en tal van beschreven leien. Beuys (1921-1986) had het werk twee jaar voor zijn dood in de toen net geopende 'Hallen für Neue Kunst' in het Zwitserse Schaffhausen opgebouwd. Na meningsverschillen over de inrichting van het museum maakten drie deelnemende kunstverzamelaars in 2004 aanspraak op het werk. Ze kregen uiteindelijk gelijk. Het museum in Schaffhausen moest - beroofd van zijn belangrijkste werk - in 2014 de deuren sluiten.

Joseph Beuys had 'Das Kapital' in 1980 voor de Biënnale van Venetië gemaakt. We hopen het veertig jaar later in Berlijn te kunnen laten zien

De Duitse minister van Cultuur, Monika Grütters (CDU)