Belgische ruimtevaarttechnologie in metro van Parijs

gettyimages.be
De metro van Parijs maakt gebruik van Belgische ruimtevaarttechnologie, zo heeft het Europese Ruimtevaartbureau ESA meegedeeld.

Met name zijn de treinstellen van de zeer drukke Lijn 1 sinds anderhalf jaar met een nieuw geavanceerd koelsysteem uitgerust dat eigenlijk uit de ruimtevaart afkomstig is. Het neemt minder plaats in beslag en zodoende is er meer plaats en comfort voor de passagiers.

De treinstellen van de metro gebruiken in het algemeen grote mechanische ventilatoren om te vermijden dat het systeem voor de elektrische voeding oververhit geraakt. De Franse treinbouwer Alstom vond hiervoor nu hightech alternatief, ontwikkeld door het bedrijf Euro Heat Pipes (EHP) in Nijvel. De spin-off van de ULB levert "heat pipes" voor ongeveer drie kwart van de Europese satellieten voor onder meer wetenschappelijk onderzoek en aardobservatie

In de ruimte is er geen lucht en kan men dus geen ventilatoren gebruiken om elektrische of andere apparatuur in een satelliet af te koelen. In plaats daarvan wendt men die "heat pipes" aan. Daarbij transporteert een vloeistof in een gesloten buizensysteem hitte weg van een warmtebron.

Het idee om deze technologie bij de metrostellen te gebruiken in plaats van mechanische ventilatoren ontstond als gevolg van haalbaarheidsonderzoek dat gefinancierd werd door het Technology Transfer Programme van ESA, in samenwerking met het Federaal Wetenschapsbeleid (BELSPO) in België.