Bagage op het vliegtuig gaat in Europa vaker verloren

Illustratiebeeld
© Bart Leye Illustratiebeeld
Vliegtuigpassagiers moeten zich zorgen maken over hun ingecheckte bagage, zo bericht een studie gepubliceerd door Sita, een IT-dienstverlener voor luchtvaartmaatschappijen. In de wereldwijde luchtvaart zijn het voorbije jaar bijna zes stukken bagage per 1.000 passagiers gestolen, ernstig beschadigd, of met aanzienlijke vertraging overhandigd. En in Europa gebeurt dat het vaakst. 

Samengeteld zijn het 24,8 miljoen stukken van de in totaal 4,27 miljard vervoerde reiskoffers die in 2018 niet, of met vertraging, hun bestemming bereikten. Tien jaar geleden was het risico meer dan drie keer zo hoog. 

De passagiers met het hoogste risico komen uit Europa. Door de vele aansluitingen op lokale, stedelijke luchthavens werden gemiddeld 7,29 stukken bagage per 1.000 passagiers getroffen. Voor Noord-Amerika en Azië waren dat respectievelijk 2,85 en 1,77 koffers, Azië is de enige regio die het voorbije jaar erop vooruit is gegaan.

Verbetering op komst?

Door de strengere eisen van de internationale vereniging voor luchttransport (IATA) en door de technische modernisering, verwacht Sita dat de situatie verder zal verbeteren. 




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Maarten Doree

    Omdat mensen te lui zijn om de oude stickertjes er af te halen. Dat is een van de meest voorname redenen dat een koffer zoek raakt. Niet omdat een bagagist met een nodeloos zwaar koffer gooit hoor.

  • peter maas

    De post,de kampioen in het zogezegd verliezen van pakjes,als het over kleren gaat en het staat hen aan en de maat klopt heb je prijs.Is trouwens bij de douane net hetzelfde liedje.

  • Paul Buckens

    Blijkbaar een groot probleem bij diensten die instaan voor verzending , ook bij de post zijn ook regelmatig zendingen "verloren". Het wordt hoog tijd dat we terug vertrouwen mogen hebben in die diensten en dat de rotte appels een schop onder de broek krijgen en in geen enkele openbare dienst nog aan de slag mogen. De chefs moeten meer controles doen op het terrein en niet alleen op papier.

  • Albert Hendrix

    Heb je dat al is zien uitladen uit het vliegtuig ;Niets respect voor onze goederen;Maar staken kunnen als de beste