Audi stopt levering twee modellen na nieuw onderzoek naar sjoemelsoftware: mogelijk 60.000 auto's betrokken

Illustratiefoto.
AP Illustratiefoto.
De Duitse luxewagenbouwer Audi, een dochter van autoconcern Volkswagen, heeft zelf onregelmatigheden vastgesteld bij de dieselmotorsoftware van 60.000 auto's van de modellen A6 en A7. De ontdekking werd vorige week al gemeld aan de Duitse toezichthouder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA), zei topman Rupert Stadler in Ingolstadt. De leveringen van de V6-dieselwagens in de modellen A6 en A7 worden stopgezet. De huidige modellen krijgen binnenkort een opvolger.

Eerder raakte bekend dat toezichthouder KBA Audi ervan verdacht een tot dusver onbekende sjoemelsoftware gebruikt te hebben bij V6 TDI-wagens van het model A6. Dat berichtte Der Spiegel en werd bevestigd door een KBA-woordvoerder. Ook het Duitse ministerie van Verkeer bevestigde het bericht. 

Audi krijgt nu de kans om zijn versie van de feiten te geven. De autobouwer onderzoekt naar eigen zeggen systematisch alle motoren. Als bevestigd zou worden dat het om voertuigen gaat met ongeoorloofde software, dan hangen Audi opnieuw verplichte terugroepacties boven het hoofd. In Duitsland zijn ongeveer 33.000 wagens betrokken, wereldwijd zowat 60.000. 

AdBlue

Volgens Der Spiegel gaat het om wagens die voldoen aan de meest recente Euro 6-norm. Die wagens zijn uitgerust met een zogenaamde SCR-katalysator voor reiniging van stikstofoxiden. Die heeft voor een goede werking AdBlue nodig, een oplossing van ureum, waarvoor in de wagen een extra tank voorzien is. AdBlue wordt in de uitlaatstroom geïnjecteerd en zorgt ervoor dat de stikstofoxiden omgezet worden naar onschadelijke stikstof en waterdamp.

Opdat een klant niet zelf AdBlue zou moeten bijvullen, zou Audi er met software voor gezorgd hebben dat de inspuiting van de reinigingsvloeistof op een bepaald moment sterk verminderd wordt. Zo komt de wagen toe tot de eerstvolgende servicebeurt en kan de vloeistof door de garage worden bijgevuld. 

Gedurende de periode dat de toevoer van AdBlue verlaagd wordt, functioneert de SCR-katalysator niet of nauwelijks. Het giftige gas ontsnapt dan in hoge concentraties uit de uitlaat. 




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • stijn van laere

    Ik rij lekker me mijn sjoemmel vrije BMW :D

  • Peter Van Dyck

    Mercedes is nu ook al officieel bij het kransje sjoemelaars net als een paar Geande merken. Eigenlijk allemaal zwaar overdreven die hetze rond de VW groep.

  • Dirk Janssens

    Jaja, dat is de duitse engineering. Als Belg zijn we te zwak om ons te kunnen verkopen terwijl we in de praktijk qua kennis veel verder staan! Onze regering zou het ondernemersschap bij de jongeren moeten verhogen.

  • raf peeters

    @Daan Roos denk dat je een diesel nog nooit van kortbij gezien hebt,techniek van 15 jaar terug zeg je,toen had men nog de klassieke dieselpompen met injectoren met een inspuitdruk van 195 bar,vandaag al lang verleden tijd common rail diesel is chinees voor U zeker en inspuitdrukken van 1850 bar tot 2200 bar de nieuwe generatie zijn geen rariteit ,wie hier niks weet van techniek is wel duidelijk.

  • Jan Verstrepen

    Hebben ze daar wel bekwame ingenieurs in dat bedrijf???