Anuna De Wever mist “zeer waarschijnlijk” klimaattop in Madrid

Anuna De Wever was al een maand onderweg toen de klimaattop in Chili werd afgelast.
VTM Anuna De Wever was al een maand onderweg toen de klimaattop in Chili werd afgelast.
Terwijl Greta Thunberg een lift op een catamaran van twee YouTubers kreeg aangeboden, ziet het er voor Anuna De Wever en Adélaïde Charlier van Youth for Climate niet goed uit. Er is nog geen oplossing uit de bus gekomen en dus is de kans groot dat de Belgische klimaatspijbelaars de klimaatconferentie COP25 in Madrid missen.

"We geraken niet op de COP zonder te vliegen. Daarom zijn we momenteel bezig om een delegatie van Youth for Climate uit België op te stellen die dan aanwezig kan zijn op de COP in Madrid. Het is nog niet 100 procent zeker dat we er niet geraken, maar zeer waarschijnlijk niet", vertelt Anuna De Wever aan Belga.

Anuna De Wever, haar oudere zus Josefien Hoerée en Adélaïde Charlier vertrokken op 1 oktober op een Sail to the Cop, een reis die hen per zeilboot naar de klimaatconferentie COP25 in Chili zou brengen. Hun doel viel in het water toen de klimaatconferentie werd afgelast vanwege de onrusten in Chili.

Intussen trekken de meiden van Youth for Climate wel nog het Amazonewoud in naar Altamira. Ze zullen er met natuurbeschermingsorganisaties en traditionele leiders, waaronder indianenchef Raoni, de aandacht vestigen op de rampzalige situatie van het regenwoud. Daarna is het tijd om terug te keren.

"Terugkomen naar Europa doen we sowieso met een zeilschip of cargoschip. Vliegen is geen optie", verduidelijkt De Wever. 




90 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Benny Deridder

    Brossen zit in haar genen. Nu gaat ze de klimaattop zelfs brossen ! En nee, een cargoschip zou niet (mogen) varen volgens de visie van Anuna, dus is wel vreselijk hypocriet.

  • Gerard Braeckmans

    Erik De Smet, op een cargoschip (een schip dat vracht vervoert) kunnen normaal gezien geen passagiers mee of er moet een kajuit ter beschikking zijn. Ikzelf ben in 1978 met het schip 'Tara' van de rederij Arrow Lines (weet niet of die nog bestaat) van Antwerpen via Malta naar Piraeus meegevaren. Mits toestemming van de rederij en het kon omdat er een officier in Antwerpen afmonsterde en er zodoende een kajuit vrij was.

  • Koen Van Den Eeckhaut

    Beste Mijnheer De Smet Ik ga er van uit dat ze van plan is op een cargo schip mee te varen dat sowieso goederen van Zuid-Amerika naar Europa brengt. Erg vervuilend? Ja. Maar nogmaals, zo'n schip vaart toch. Het is alsof je zou meeliften in plaats van zelf te rijden. Een vliegtuig stijgt niet op wanneer er geen passagiersboekingen zijn. Daar zit hem volgens mij het verschil. Toegegeven. Het is niet helemaal consequent van Anuna De Wever maar ik begrijp haar wel.

  • anna vandenberg

    Dan kan ze nog wat langer genieten van haar uitstapje met vriendin. Als ze haar tijd goed benut heeft zal ze het verschil tussen klimaat en milieu kennen. Ze heeft een project zoals Groen maar wat dat inhoud weet niemand. De mensen moeten anders gaan leven leven maar ik heb beseft dat niemand nog zijn privileges zal opgeven, goedkoop, genieten en amusement en de rest is het probleem van een ander.

  • Erik De Smet

    Beste Koen Van Den Eekhout, een cargo schip vaart niet zomaar. Dat moet je net als een vliegtuig boeken. Sterke verdediging. U bent zeker advocaat?