Amazon-‘ambassadeurs’ komen bedrijf nogal knullig ter verdediging op Twitter: “Het is hier echt geweldig”

EPA
Hoe bewijs je als grootste bedrijf ter wereld dat je je werknemers echt wel goed behandelt en niet uitbuit, ondanks alle wilde verhalen die de ronde doen? Geef ze zelf een stem, en laat ze vertellen over hun eigen ervaringen. Dat is alvast wat Amazon probeert met zijn ambassadeurs, al lukt dan niet altijd even goed.

De verhalen over de abominabele werkomstandigheden bij Amazon zijn legio. Orderpickers in de magazijnen die op elk moment van de dag tot op de seconde getimed worden, en soms nog niet eens de tijd krijgen om een toiletpauze nemen. Sommigen die hun plas zelfs in een fles doen om toch maar geen tijd te verliezen. Het zijn ervaringen die al jarenlang de ronde doen, en bijzonder hardnekkig uit te roeien zijn, weet ook Amazon zelf.

Daarom creëerde het een reeks ‘ambassadeurs’ uit de FC’s, de afkorting voor Fulfillment Center of simpelweg magazijn. Gewone werknemers krijgen de kans om hun reguliere job al dan niet deels een tijdje aan de kant te schuiven om te proberen het beeld van het bedrijf op sociale media bij te stellen.

De ambassadeurs verschenen vorig jaar voor het eerst op Twitter, leken dan weer eventjes verdwenen, en waren in februari terug. Toen postten een tiental accounts in koor een aanval op de vakbonden. Die waren bij Amazon helemaal niet nodig en kostten alleen maar geld, heette het bij de werknemers die ook zonder vakbond gelukkig waren bij het bedrijf. 

Veel geduld

Sinds enkele weken zijn de ambassadeurs weer terug. Ze lijken gericht op zoek naar Twitteraars die iets negatief over Amazon zeggen, en bieden dan antwoord op punten van kritiek. Dat doen ze vaak met veel geduld en op een beleefde maar opvallend gelijklopende manier. 

Tientallen accounts vertellen hoe goed het werken is bij Amazon. Dat ze flexibel mogen werken, veel vakantie hebben, ze hier niet extra voor betaald worden, en dat ze uiteraard naar het toilet mogen tijdens de werkuren. En wees maar zeker, beste Twitteraar, “ik ben geen robot”. 

Fake profielen?

Maar toch stellen veel Twitteraars zich de vraag of de Amazon-ambassadeurs überhaupt wel echte mensen zijn. Zo merkte iemand op dat het account dat vorig jaar nog Michelle was, vandaag plots Rafael is geworden. Tenzij Rafael als 19-jarige plots grootmoeder is geworden, want blijkbaar mocht hij vorig jaar zijn kleinkinderen meenemen zodat ze ‘Nana’ op haar werk bezig konden zien.

Toch lijken de meeste accounts wel echte werknemers van het bedrijf te zijn. Hun aanstellingen zijn tijdelijk en na een tijdje worden ze vervangen door collega’s, die dan hun account overnemen. Vandaar dat de ene naam soms vervangen wordt door een andere. Onderzoeksplatform Bellingcat deed een telling en kwam uit op minstens 53 geverifieerde accounts. Amazon zelf weigerde tegenover The New York Times aan te geven hoeveel mensen er officieel in het sociale media-team zitten en hoeveel ambassadeurs er zijn.

“FC-ambassadeurs zijn werknemers die in onze FC’s werken en feiten delen gebaseerd op hun persoonlijke ervaringen”, aldus een woordvoerder aan de krant. “Het is belangrijk dat we de mensen duidelijk maken hoe het er aan toe gaat in onze magazijnen, en het ambassadeur-programma maakt daar een groot deel van uit, net als onze rondleidingen.” 

Knullig

Toch voelt het allemaal nogal knullig aan. Bellingcat-journalist Aric Toler vraagt zich dan ook af waarom Amazon “ooit beslist heeft dat deze vrijwillige ambassadeurs een goed idee zouden zijn, zeker aangezien ze bijna allemaal op exact dezelfde manier schrijven, dezelfde hashtags en dezelfde foot's gebruiken”. “Ook al zouden er verschillende gezichten achter de accounts zitten, het blijft moeilijk ze uit elkaar te houden. Al hun activiteiten lijken georkestreerd vanuit een kantoor. Slechts een paar Engelstalige accounts lijken iet of wat persoonlijkheid te hebben.”

Uiteraard konden parodieën niet achterblijven. Want ja, iedereen kan nu wel ‘Amazon FC Ambassador' achter zijn naam beginnen typen. Zo postte een iemand onder een bericht van echte ambassadrice Hannah - die het had over haar depressie en hoe die niet de schuld was van Amazon, integendeel - dat hij of zij “heel triest was toen ik er pas begon”. “Toen sprak ik met Jeff Bezos (ceo van Amazon, red.) en hij leerde me op daklozen schieten voor de sport. Bedankt Amazon om een gezonde werk-levenbalans te promoten!”




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.