Al meer dan 200.000 abonnees voor Charlie Hebdo

Na de dodelijke aanslag op de redactie nam de belangstelling voor Charlie Hebdo sterk toe.
AFP Na de dodelijke aanslag op de redactie nam de belangstelling voor Charlie Hebdo sterk toe.
Het aantal abonnementen op het Franse satirische magazine Charlie Hebdo is, na de aanslag op de redactie, enorm gegroeid. Intussen hebben meer dan 200.000 mensen een abonnement op het weekblad, tegenover 10.000 voor de aanslag, meldt redactiedirecteur Eric Portheault aan AFP.

Dat komt neer op 14 miljoen euro inkomsten. De donaties aan het magazine, goed voor ruim 2,37 miljoen euro, zullen aan familieleden van de slachtoffers geschonken worden. De volgende editie van het magazine wordt op 25 februari verwacht.

Van de eerste Charlie Hebdo die na de aanslag verscheen, werden 7,3 miljoen, in plaats van gewoonlijk 60.000, nummers gedrukt. De redactie hoopt met dat nummer 10 miljoen euro winst te maken. Samen met de nieuwe abonnementen en andere donaties moet dat het tijdschrift, dat al lang financiële moeilijkheden kende, uit de rode cijfers halen. Het magazine spreekt zelf van een boost van 30 miljoen euro. "Dat geld zal volledig gebruikt worden voor het voortbestaan van het magazine", aldus Portheault.

Bij de aanslag op de redactie van het satirische magazine kwamen 12 mensen om.