Actiegroep blokkeert vertrek Nederlands cruiseschip uit Duitse haven

De actievoerders bij het cruiseschip de Zuiderdam.
EPA De actievoerders bij het cruiseschip de Zuiderdam.
Een Duitse actiegroep heeft het Nederlandse cruiseschip de Zuiderdam gisteren een aantal uur geblokkeerd in de haven van Kiel. Rond tien uur zondagavond greep de politie in. Daarbij zouden volgens de actievoerders 30 mensen zijn gearresteerd.

Met een vertraging van zo'n zes uur kon het cruiseschip zondagavond laat eindelijk vertrekken. Volgens de demonstranten is er niemand gewond geraakt.

Smash Cruiseshit, zoals de actievoerders zich noemen, protesteren tegen de vervuiling van cruiseschepen en tegen de volgens hen slechte arbeidsomstandigheden op de schepen. Volgens lokale media deden tussen de 50 en 100 mensen mee aan het protest. Een onbekend aantal zit momenteel nog vast op het politiebureau. 

De politie arresteert de actievoerders.
EPA De politie arresteert de actievoerders.
Actievoerders houden het cruiseschip bezet.
EPA Actievoerders houden het cruiseschip bezet.



17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Polutnik Ronald

    Nu is ineens alles slecht voor het millieu en vroeger was alles oké .

  • Angelo Cabooter

    Geef die actievoerders een boete van €1000 per uur dat ze het schip hebben gehinderd.

  • Toon Baldewijns

    MS Zuiderdam is een prachtig schip, ook voor crew. Met alles tip top in orde voor iedereen. Schandalig dat mensen die er niets van weten, iedereen hinderen zowel passagiers als crew. Niemand klaagt over de vliegtuigen of vrachtwagens want die gebruikt iedereen. Pure jaloezie tegen wie op cruise kan gaan of er zijn kost mee verdient.

  • Toon Baldewijns

    @Olivier Nelis. Crew is in hun thuisland niet zo goed af. Daar werken ze in slechtere omstandigheden voor een gemiddeld gezamenlijk familie inkomen van 200 tot 400 euro per maand voor veel meer uren werk. Uit eigen ervaring (gewerkt voor Holland America Line) weet ik dat het gemiddeld maandinkomen van een ober uit de Filippijnen, Indonesië of India tussen de 1000 en 2000 euro per maand ligt.Westerse contracten zijn meer dan 3000 euro.En de accommodatie is ook verbeterd sinds de nieuwe IMO-eisen

  • Alan Janssen

    Onder betaald of niet, uiteindelijk is het je eigen keuze om te blijven of iets anders te zoeken. Het is ook niet aan derde om daarvoor te staken.... Wat milieu betreft zijn ze zeker niet zo vriendelijk en mag best aan gewerkt worden. Maar leggen we de zeevaart lam dan leggen we ook de economie lam en daarmee de welvaart en het welzijn. Of dat dan beter is, zelfs voor milieu betwijfel ik toch.