Aandeel Italiaanse wegbeheerder kwart minder waard dan voor instorting Morandibrug

Bij de instorting van de Morandibrug kwamen 43 mensen om het leven.
AP Bij de instorting van de Morandibrug kwamen 43 mensen om het leven.
Het aandeel van de Italiaanse groep Atlantia is maandag tot 10 procent gedaald op de beurs van Milaan, tot het laagste niveau sinds oktober 2014. De nieuwe klap komt er nadat de Italiaanse regering de procedure heeft opgestart om de licentie in te trekken voor het beheer van het stuk snelweg waarop de brug in Genua ligt die dinsdag instortte. 

De snelweg wordt beheerd door Autostrade per l'Italia, een onderdeel van Atlantia. De groep wordt nu nog gewaardeerd op 14,6 miljard euro, ongeveer een kwart minder dan voor de instorting van de brug. Daarbij kwamen 43 mensen om het leven.

Autostrade per l'Italia kondigde intussen aan 500 miljoen euro te kunnen vrijmaken om een nieuwe brug te bouwen en de stad ter hulp te komen. Maar ook dat aanbod verandert de plannen om de licentie in te trekken niet, bevestigde vicepremier Luigi Di Maio maandag. 

Volgens de krant La Repubblica bekijkt de Italiaanse regering de mogelijkheid om het Italiaanse tolwegennet te nationaliseren.

EPA



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mario Tersago

    Dit soort zaken zal stelselmatig meer en meer opduiken.. De druk op de wegen wordt groter, de druk op besparingen en bezuinigingen zal ook zichtbaar worden. Als je al het geld neemt van het fiasco van de antwerpse ring (economische schade + geld voor oosterweel) had men al lang alle wegen in België kunnen opknappen. Iemand wordt rijk van deze onderzoeken en taksen, maar de wegen verbeteren amper.