40.000 toeristen dupe van problemen TravelBird

Tessa (23) en Sara (25) zijn twee Belgische slachtoffers. De twee jongedames uit Leuven regelden hun vakantie in Marokko via Travelbird, maar moesten ter plaatse vaststellen dat hun hotel niet betaald was.
RV Tessa (23) en Sara (25) zijn twee Belgische slachtoffers. De twee jongedames uit Leuven regelden hun vakantie in Marokko via Travelbird, maar moesten ter plaatse vaststellen dat hun hotel niet betaald was.
Zeker 40.000 toeristen zijn gedupeerd door de financiële problemen bij reisbureau TravelBird. De meeste van hen zijn Nederlanders. Dat zegt Carin Beckers, adjunct-directeur van garantiefonds SGR.

De noodlijdende reisorganisatie kreeg vorige week uitstel van betaling. De SGR is nu -samen met reisorganisatie TUI- druk bezig de vakanties van zo'n 6.000 mensen af te laten maken. Volgens Beckers zijn hotels ter plaatse niet vooraf betaald door TravelBird. De vliegtickets zijn wel vooraf betaald. SGR gaf eerder al aan gedupeerde reizigers van TravelBird te zullen helpen.

De onderneming met 310 medewerkers kwam de voorbije weken in de problemen en slaagde er niet in om extra financiering te regelen. De afgelopen jaren hebben in totaal ruim 7 miljoen mensen een reis geboekt bij de Nederlandse touroperator. TravelBird was de Ryanair van de pakketvakanties. 

Wie voor een habbekrats een droomreis door een exotisch land wilde maken, moest bij TravelBird zijn. “Maar wonderen bestaan niet, ook niet in de reiswereld”, zegt reisjournalist Johan Lambrechts. “De prijzen die TravelBird aanbood, waren te mooi om waar te zijn. Ik heb me altijd afgevraagd hoe ze dat konden doen.”




13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Danny Govaerts

    Waarom word de reklame en aanbiedingen van gravelbird niet oflijn gehaald. Ik bekom waarschijnlijk net als andere nog aanbiedingen .

  • ringo van der pulst

    Ik vind dat travelbird zelf verplicht zou moeten worden om een oplossing te zoeken voor het geld van hun klanten ,en niet de klant zelf.Zo is het makkelijk,je sluit je aan bij een verzekering en het is de klant zelf die alles moet doen om aan zijn geld te geraken.

  • rudolf jacobs

    bij travel bird zijn er helemaal geen dupes ,iedereen wordt er naar behoren bijgestaan,wat een slechte titel,u bent niet bezig met een belgische touroperator,het is niet hun fout dat alles alsmaar duurder wordt.

  • Karel Bellen

    Ik heb dat nooit betrouwd, de prijzen klopten niet!

  • bram dequidt

    @ eric, volgende keer mss nog iets goedkoper willen boeken dan komt het zeker goed..