375.000 euro boete na totaal uit de hand gelopen Nutella-korting

Klanten duwen en trekken in de hoop een pot Nutella te bemachtigen.
RV/Reuters Klanten duwen en trekken in de hoop een pot Nutella te bemachtigen.
De Franse supermarktketen Intermarché heeft een boete van 375.000 euro opgelegd gekregen wegens het met verlies verkopen van verschillende producten, waaronder chocopasta van Nutella. Dat staat in het jaarverslag van het Franse antifraudeagentschap DGCCRF. De keten bood begin vorig jaar potten Nutella met kortingen van liefst 70 procent aan. Het zorgde voor hysterische toestanden in vestigingen over heel Frankrijk.

Ook andere populaire producten als Pampers, bruiswater van Perrier en Carte Noire-koffie werden met serieus verlies verkocht. De antifraudedienst startte vervolgens een onderzoek, te meer omdat concurrende supermarktketens te kampen kregen met een verminderde omzet.

De DGCCRF stelde vast dat Intermarché de Franse wetgeving effectief had overtreden. Het dossier werd vervolgens doorgestuurd naar het parket van Evry nabij Parijs. De directie van Intermarché erkende zich niet aan de regelgeving te hebben gehouden en betaalde de opgelegde boete van 375.000 euro. Het is niet duidelijk hoeveel Intermarché met de koopstunt heeft verdiend.

Filmpjes van mensen die andere klanten haast te lijf gingen om toch een pot Nutella te bemachtigen, tierden welig op Franse sociale media. Om zulke toestanden in de toekomst te vermijden, zijn de wetten inzake de promotie van consumentenproducten in november verder aangescherpt. 




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hans Schoen

    Achterlijk kuddegedrag vind ik dat. Net een bende grote kinderen die ruzie maken voor een olieproduct die uiterst ongezond is terwijl er zoveel alternatieven zijn die veel lekkerder en gezonder zijn.

  • Roland Jeronimus

    In landen als Nederland is het toegestaan om met verlies artikelen aan te prijzen. De artikelen die met verlies worden verkocht staan strategisch opgesteld en dwingen de klant om door de hele winkel te lopen. De door de extra lage prijzen gelokte klant wordt verleid om in de winkel al de boodschappen te doen, vooral die met winstmarge. Het is een marketingstrategie gebaseerd op een hogere omzet en een lagere gemiddelde winstmarge. De winstmarge op consumentenaankopen is hier ook veel hoger.

  • John Ulmer

    "het is niet duidelijk hoeveel Intermarché met de stunt verdiend heeft" terwijl ze beboet zijn omdat ze met verlies verkochten. Hier klopt iets niet he.

  • Guy Miserez

    zelf gratis wil ik die niet , Boerinneke is nog altijd de beste en echte Belgische chocolade

Video