"Zie eruit als een meisje ... denk als een man": Bic flatert opnieuw met seksistische campagne

Bic
Pennenfabrikant Bic heeft na de 'pink for her'-pennen uit 2012 opnieuw geflaterd met een seksistische campagne. Naar aanleiding van Vrouwendag in Zuid-Afrika lanceerde het bedrijf een campagne met de slogan "Zie eruit als een meisje, gedraag je als een vrouw, denk als een man, werk als een baas".

Bic verontschuldigde zich al snel voor de advertentie nadat op Facebook en Twitter woedende reacties reacties binnenstroomden en verwijderde de boodschap uiteindelijk volledig. Vooral de boodschappen 'Zie eruit als een meisje' en 'Denk als een man' schoten bij veel lezers in het verkeerde keelgat.

"'Look like a girl'? Omdat de infantilisering van vrouwen en de seksualisering net dat soort van vage lijn is dat we nodig hebben!", zo klonk het onder andere. Of nog: "Waarom word ik verwacht er als een kind uit te zien? Waarom word ik verwacht de wereld door een mannelijke lens te bekijken? Waarom word ik verwacht te denken als een man maar niet verwacht te handelen als een man?"

Denigrerend

Bic Zuid-Afrika verwijderde uiteindelijk de affiche op Facebook en verklaarde dat de boodschap vrouwen net moest steunen en helemaal niet denigrerend bedoeld was. Aan die uitleg namen lezers echter geen genoegen, waarop Bic ze opnieuw verwijderde en een verontschuldiging online plaatste. "Het spijt ons verschrikkelijk dat we iedereen beledigd hebben. Dat was nooit onze bedoeling. We begrijpen volledig waar we fout zijn geweest. Deze post had nooit geplaatst mogen worden. De feedback die jullie ons gegeven hebben zal ons helpen dit nooit meer te laten gebeuren, en dat appreciëren we."

Het is niet de eerste keer dat Bic de mist in gaat door een sekstische campagne. In 2012 bracht het pennenmerk een roze 'Bic for her'-lijn uit, wat eveneens tot groot protest leidde. Ook concurrrent Stabilo deed overigens vorig jaar zijn duit in het zakje met een "sexy markeerstift voor vrouwen" met "afgevlakte rondingen", "een fluwelen touch" en een "rank en vloeiend silhouet". Het hoeft geen betoog dat dat product en de bijbehorende campagne uiteindelijk geen lang leven beschoren was.