"We dachten dat we zouden neerstorten": Ryanair-toestel daalt zo snel dat bij sommige passagiers bloed uit de oren komt

VLIEGTUIG MAAKT NOODLANDING IN FRANKFURT

Een beeld vanuit het vliegtuig.
Twitter Een beeld vanuit het vliegtuig.
33 passagiers van een Ryanair-vliegtuig zijn naar het ziekenhuis gebracht, na een gedwongen tussenstop in Frankfurt omdat de cabinedruk weggevallen was. Het toestel daalde naar verluidt zo snel dat bij sommige mensen bloed uit de oren kwam. Volgens een woordvoerder van de luchthavenautoriteiten klaagden de reizigers voorts nog over hoofdpijn, misselijkheid en oorpijn.

De vlucht vloog van Dublin naar de Kroatische kustplaats Zadar en had in totaal 189 mensen aan boord. Het toestel moest binnen enkele minuten dalen vanaf een hoogte van bijna 11 kilometer. 

Passagier Sarah McGarry deed haar verhaal tegenover de Irish Times. "Tijdens de vlucht kwamen plotseling alle zuurstofmaskers omlaag en werd het helemaal donker in het toestel. Het cabinepersoneel riep alleen maar een paar keer 'Noodgeval!'. Er werd niet uitgelegd wat er gebeurde, dus mensen raakten in paniek en begonnen te schreeuwen. Pas na een kwartier werd duidelijk dat we een noodlanding zouden maken in Duitsland."

"Dacht dat dit mijn einde werd"
Volgens een andere passagier dachten veel mensen dat het toestel zou neerstorten. "Iedereen was doodsbang. Vanwege de noodlanding ging het vliegtuig extreem snel omlaag. We dachten dat we zouden neerstorten. Ik heb vier minuten lang gedacht dat dit mijn einde werd."

Veel inzittenden klaagden ook over de werkwijze van Ryanair. Zo zouden ze na de landing amper eten en drinken gekregen hebben en moesten ze noodgedwongen op campingbedden slapen in een kelder op het vliegveld. Kort voor 11 uur konden de passagiers hun reis hervatten.

"Mijn trommelvlies was gescheurd tijdens die fikse daling", voegt Sarah McGarry toe. "Maar als ik naar het ziekenhuis wilde, moest ik nog een afstand van zeventig kilometer afleggen. Ze konden me geen garantie bieden dat ik dan op tijd terug zou zijn, dus heb ik het zo gelaten."

In Duitsland moest ze naar eigen zeggen meer dan elf uur op een koude vloer zitten. "We kregen een voucher van tien euro, daar kon ik enkel een croissant en een koffie voor kopen. Als ik iets anders wilde, moest ik er zelf voor betalen."

"Pure schande"
Haar vriend Keiran Blunt vindt de manier waarop ze behandeld werden een pure schande. "Een mankement kan altijd gebeuren, maar Ryanair liet ons de hele tijd in het ongewisse. Kinderen moesten het zonder water en lunch stellen. Ik heb zelf water uit een koelkast moeten gaan halen om een pasgeboren baby te laten drinken. We kregen op geen enkel moment excuses aangeboden, ik ben een beetje teleurgesteld."

Vochtophoping in de oren
Conor Brennan (21) ging wel naar een ziekenhuis vanwege de vochtophoping in zijn oren. Ook hij beschrijft de chaos aan boord. "De zuurstofmaskers vielen naar beneden, twintig seconden later kregen we te horen dat we een gecontroleerde landing zouden maken. Dat gebeurde pijlsnel, het leek alsof mijn oren zouden ontploffen. Na de landing vroeg ik medische assistentie, maar toch moest ik nog twintig minuten in het vliegtuig blijven zitten."

"Op het tarmac duurde het nog eens twintig minuten vooraleer er een busje kwam. En in het luchthavengebouw moest ik nog eens vijftig minuten wachten vooraleer ik onderzocht werd. De dokter gaf me pijnstillers, een uur later werd ik met een bus naar het ziekenhuis gevoerd."

"Op het randje van het onmenselijke"
"Het Ryanair-personeel liet amper iets van zich horen. Ze toonden geen medeleven voor hun klanten, het was op het randje van het onmenselijke. De werknemers van de luchthaven en het Rode Kruis, zij waren de enigen die ons verder hielpen."

Ryanair liet in een persbericht weten dat de vlucht “omgeleid moest worden door een plots drukverlies". "De landing gebeurde normaal, slechts een klein aantal passagiers had medische verzorging nodig. Onze klanten kregen een waardebon om drank en eten te kopen. Er werd ook opvang voorzien, al kon niet iedereen daar gebruik van maken. Ryanair excuseert zich ten zeerste voor alle ongemak."




145 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Riet Jansen

    beste Nils, je als je in de lucht hangt heb je maar 20 seconden de tijd om je masker op te zetten en er is maar genoeg zuurstof om een heel vliegtuig voor maximum 20 minuten van lucht te voorzien. Zo snel mogelijk dalen dus.

  • Nils De Vriendt

    Waarom moet je snel dalen? Die zuurstofmaskers kunnen het wel een tijdje rekken om op een normale manier te dalen.

  • jan latour

    ik zie soms mensen in de vlieger stappen met veel praatjes en bij een beetje turbulentie worden ze groen van angst

  • Marc Statham

    Er zijn er hier die deze maatschappij zwart maken en dan zelf met de goedkoopste Transavia vliegen ,hahaha

  • Kurt Cornelis

    wat dachten jullie van de piloten te eren want zij hebben jullie leven gered door gepast te reageren. En maar klagen over geen eten en wachttijden .... maar het mag wel allemaal niet veel kosten.