"Vergissing piloten veroorzaakte bijna ergste vliegramp ooit"

Archiefbeeld van een toestel van Air Canada dat landt op de luchthaven van San Francisco.
AP Archiefbeeld van een toestel van Air Canada dat landt op de luchthaven van San Francisco.
Op 7 juli vorig jaar is op het nippertje de mogelijk ergste vliegramp uit de geschiedenis vermeden, zo blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse transportwaakhond NTSB. Piloten van Air Canada hadden per vergissing een baan waar vier lijnvliegtuigen stonden te wachten om op te stijgen, aanzien als hun landingsbaan. 

"Op slechts enkele meters werd een ramp vermeden, die zonder twijfel de zwaarste ooit in de luchtvaartgeschiedenis zou zijn", aldus vicevoorzitter Bruce Landsberg van de NTSB. 

De Airbus A320 van Air Canada, met zo'n 140 personen aan boord, kreeg iets voor middernacht de toestemming om te landen op San Francisco. Maar in plaats van de piste 28-rechts te gebruiken, landden de piloten op taxiway C, waar op dat moment vier lijnvliegtuigen stonden te wachten om op te stijgen. 

De Airbus kwam tot op twintig meter van de grond, toen de piloten de andere vliegtuigen opmerkten en hun toestel optrokken. Bij het incident raakte niemand van de 135 passagiers of vijf bemanningsleden gewond. 

Het onderzoeksrapport van de Amerikaanse transportwaakhond legt de verantwoordelijkheid bij de piloten, die de NOTAM-berichten (bestemd voor het vliegend personeel, red.) voor en tijdens de vlucht te weinig hadden geraadpleegd. Hierdoor wisten ze niet dat de gebruikelijke landingsbaan 28-links vanaf 23 uur gesloten was. De kapitein van het toestel gaf achteraf toe beide pistes door elkaar te hebben gehaald.




16 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Wesley Kenis

    Hoge werkdruk zal een deel van het probleem zijn maar ook de steeds groter wordende drukte op vlieghavens doet heiraan mee want als de luchthavens een vliegtuig 1 sec sneller de lucht in kunnen krijgen door "iets onvoorzichtiger" te zijn zullen ze dat ook niet nalaten want de centjes tellen he.maar dat laatste mag niet gezegd worden he van de grote meneren van de zakkenvullerij.

  • Michael Bruyneel

    Aaah de experten zijn er weer. Grappig. Fouten gebeuren nu eenmaal. Alleen mag n fout zoals deze niet gebeuren. Zelfs raar dat t wel gebeurt

  • Michael Bruyneel

    Aaah de experten zijn er weer. Grappig. Fouten gebeuren nu eenmaal. Alleen mag n fout zoals deze niet gebeuren. Zelfs raar dat t wel gebeurt

  • Bert Hoover

    De experts zijn er weer

  • KOEN THEYS

    Kunnen ze de lampen van de juiste landingsbaan gewoon niet op groen laten pinken en de andere op rood dan is dat toch duidelijk ?