"Uitstoot Europese auto's moet tegen 2030 met derde omlaag"

thinkstock
De autobouwers moeten de CO2-uitstoot van personenwagens tegen 2030 met 30 procent inperken. Dat heeft de Europese Commissie vandaag voorgesteld. Tegelijkertijd wil de Commissie de autobouwers stimuleren om meer elektrische auto's te produceren en 800 miljoen euro te investeren in de uitrol van laadpalen. 

De omschakeling naar een schoner transport moet Europa helpen om de klimaatbeloftes van Parijs te halen. Want terwijl de emissie van broeikasgassen sinds 1990 almaar afneemt, stoot het transport steeds meer uit. Tegelijkertijd moeten de nieuwe maatregelen de toekomstige concurrentiekracht van Europa vrijwaren. China bijvoorbeeld zet al volop in op de uitrol van elektrische wagens.

Besparen op brandstofkosten

Blikvangers zijn de nieuwe uitstootnormen voor auto's en bestelwagens. Van de autobouwers wordt momenteel verlangd dat ze de gemiddelde uitstoot tegen 2021 inperken tot 95 gram CO2 per kilometer. Tegen 2025 en 2030 wil de Commissie daar respectievelijk 15 en 30 procent afdoen. Dat zou de autobestuurders binnen dertien jaar 1.500 euro aan brandstofkosten doen besparen. De autobouwers daarentegen zouden de productiekosten met 1.000 euro zien toenemen.

Investeringen in schone  auto's

 De strengere normen moet de industrie aanzetten om meer te investeren in elektrische auto's en andere schone wagens. De Commissie ziet echter af van bindende quota. Ze kiest voor een systeem dat autobouwers moet prikkelen om meer auto's te produceren die geen of nauwelijks CO2 uitstoten. Daarnaast wil de Commissie 800 miljoen euro investeren om de nog steeds trage uitrol van laadpalen op Europese wegen te versnellen. Ook wil ze overheden meer schone wagens laten aankopen.

"Ambitieus plan"

Zowel de autosector als de milieu- en verbruikersorganisaties keken met argusogen naar het voorstel van de Commissie. Vicevoorzitter Maros Sefcovic spreekt van een plan dat "leiderschap" uitdraagt en "ambitieus" is, maar "niet disruptief" voor bedrijven en werknemers. "Dit zal de autoproducenten verleiden om de beste, schoonste en meest concurrentiële auto's te maken, en het vertrouwen van de consumenten terug te winnen."

 Vicevoorzitter van de Europese Commissie Maros Sefcovic.
EPA Vicevoorzitter van de Europese Commissie Maros Sefcovic.



12 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Sobek Wessels

    Maar vliegtuigen , Schepen , vrachtwagens die mogen blijven uitstoten ?? 1 container schip stoor even veel uit als 60.000 auto's per dag ? En ze vervuilen meer dan wagens want ze stoken extreem vervuilende zware olie en afval van de raffinaderijen !

  • Lou Bakker

    Ik durf het haast niet schrijven maar wil het toch met U delen. Elke week bind ik een schone witte sok op mijn uitlaat. Het is niet te geloven welke rotzooi er uit gefilterd wordt. De prestaties van het voertuig lijden er niet onder. En het is een enorme en simpele bijdrage tot een beter leef millieu. Oh ja, op het einde van de week even de sok in een lauw wasje schoonmaken. Binnenkort aftrekbaar als het aan Min Weyts ligt.

  • Peter Bosmans

    De uitstoot moet 33% zakken en dit terwijl de bevolking nog toeneemt. Zolang er geen goede batterijen zijn is dit niet haalbaar. De huidige elektrische wagens zijn dure gadgets, niet geschikt om met een zware lading rond te rijden. We wensen bovendien geen kerncentrales meer maar er zijn vandaag nog geen goede alternatieven om voldoende stroom op te wekken, laat staan te bewaren en daar bovenop wil je dan het wagenpark nog op elektriciteit laten rijden.

  • guido vermeyen

    verban al de twee-tact brommertjes en vervang door vier-tact...zoals honda dax..

  • raf peeters

    @Jean-Pierre Vercruysse ,leg mij eens uit ,gisteren nieuwe E Mercedes gaan bekijken de benzine ,CO 2 160 gr/km 1991 cc voor alle duidelijkheid en de diesel heeft CO 2 109 gr/km ook 1991 cc.Zo stilaan vind ik het persoonlijk genoeg geweest de diesel te bestempelen als de oorzaak van vervuiling,het is gewoon een politiek spelletje ,niet meer als dat en de foto hier ,wel dat zie je alleen in Hongarije maar zeker niet hier.