"Tweets van Mitt Romney moesten door 22 mensen worden goedgekeurd"

Mitt Romney.
Getty Mitt Romney.
Tijdens de campagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2012 moest elke tweet die het digitale team van de Republikeinse kandidaat Mitt Romney wou sturen de goedkeuring krijgen van liefst 22 mensen. Dat heeft campagnemedewerkster Caitlin Checkett gezegd.

Het digitale campagneteam dat instond voor het twitteraccount van de Republikeinse presidentskandidaat Mitt Romney moest voor elke tweet groen licht krijgen van maar liefst 22 andere medewerkers. Dat heeft de directeur digitale integratie Caitlin Checkett gezegd aan Daniel Kreiss, een assistent-professor van de universiteit van North-Carolina.

"Of het nu ging om een tweet, een Facebookpost, een blogpost, een foto, of eender wat, het moest naar iedereen rondgestuurd worden voor goedkeuring. Aan het einde van de campagne moesten maar liefst 22 mensen hun zegje doen. Het digitale team mocht helaas niet zelf dingen bedenken en posten."

Zac Moffatt, die instond voor alle digitale communicatie, bevestigt dat. "De beste tweets werden geschreven door 17 mensen", klinkt het.

Het digitale team van president Barack Obama had meer autonomie, wat het gemakkelijker maakte om kort op de bal te spelen. Daardoor sloot de taal van de tweets ook beter aan bij de verwachtingen van het Twitterpubliek, besluit Kreiss.