“Piloten Lion Air vanaf opstijgen in gevecht met op hol geslagen besturingssysteem”

Een motor van het neergestorte vliegtuig wordt onderzocht.
REUTERS Een motor van het neergestorte vliegtuig wordt onderzocht.
De piloten van het gecrashte Lion Air-toestel hadden al direct na de start problemen met de besturing van het vliegtuig. Sensoren gaven verkeerde informatie, daardoor dook de neus van het vliegtuig telkens naar beneden. Dat heeft de Indonesische Nationale Commissie voor Transportveiligheid (KNKT) gezegd bij de voorstelling van zijn voorlopige rapport. 

Meer dan 24 keer wisten de piloten het toestel handmatig weer recht te krijgen, na 11 minuten verloren zij definitief de controle over de Boeing 737 Max waarna het vliegtuig in zee stortte. Daarbij kwamen 189 mensen om het leven.

(Lees verder onder de video)

Verkeerde informatie

De data van de vluchtrecorder bevestigt de theorie van de onderzoekers over een niet goed functionerend computersysteem in dit type Boeing. Dit systeem, genaamd MCAS, zou verkeerde informatie doorgegeven hebben. De piloten zouden bovendien niet goed geïnstrueerd zijn wat te doen om dit systeem te overrulen. Of dit ook echt de oorzaak is van de crash, moet nog blijken.

Tijdens de vlucht ervoor was al een technisch probleem opgedoken. Het toestel had daarom geen toestemming mogen krijgen om te vliegen. Volgens Nurcahyo Utomo, het hoofd van het KNKT, kreeg het toestel tijdens de vorige vlucht van Denpasar naar Jakarta een technisch mankement. De piloot besliste echter om zijn vlucht verder te zetten.

“Naar onze mening was het vliegtuig niet meer in staat om te vliegen en had het niet moeten verder vliegen”, zei hij tijdens de persconferentie. Beter was geweest dat het toestel was teruggekeerd naar zijn vertrekpunt in Denpasar op het eiland Bali, ging hij verder.

In zijn voorlopige onderzoeksrapport wijst de KNKT er tot slot op dat de lagekostenmaatschappij Lion Air zijn veiligheidsmaatregelen verder moet versterken. Er zijn maatregelen nodig om de “veiligheidscultuur te verbeteren”, en om ervoor te zorgen dat de operationele documenten die de reparaties aan de toestellen oplijsten “goed ingevuld en gedocumenteerd worden”, klinkt het.

Bekijk ook: 




11 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Don Tessers

    Hoe zit het met de data van soortgelijke toestellen bij andere Maatschappijen? Moet er geen grootschalige controle uitgevoerd worden?

  • Meta Embrechts

    Boeing .... geef mij maar de A321neo of de A350 ... veel veiliger

  • DIRK VAN BRUSSEL

    Lag het aan Lion Air ? Er waren nog problemen gemeld met dat type vliegtuig !

  • Mohamed Kabbal

    KNKT zegt dat er maatregelen nodig zijn om het veiligheidscultuur te verbeteren en reparaties weer te geven, weet hij dan niet dat dit een spiksplinternieuwe Boeing 737 Max was? De piloten treft geen schuld. Als het computersysteem faalt en zij telkens weer moeten ingrijpen dat geeft geen vertrouwen. En toch vind de media het nuttig telkens Low-Cost erbij te vermelden precies of de andere maatschappijen naadloos vliegen.

  • RENE LENAERTS

    De modernste "fly by wire" toestellen kunnen niet meer volledig handmatig zonder boordcomputer gevlogen worden. Een computercrash doet ook het toestel crashen. Bovendien worden nu piloten opgeleid zonder één uur solo op een groot toestel. Het is leren van de boordcommandant in de praktijk!