"Domme fout" leidde volgens kapitein tot ramp met Costa Concordia

Kapitein Francesco Schettino.
BELGA Kapitein Francesco Schettino.
De schipbreuk van het cruiseschip Costa Concordia was het resultaat van een "domme fout", zo zei kapitein Francesco Schettino vandaag tijdens zijn eerste verhoor in het proces rond de ramp in de nacht van 13 januari 2012. Hij staat terecht voor meervoudige doodslag, het voortijdig verlaten van het schip en schadeberokkening aan het milieu.

De Concordia liep aan de grond en kapseisde in de nacht van 13 januari 2012. Eerder was het schip van de route afgeweken en dicht bij het eiland Giglio gevaren. Aan boord waren 4.229 mensen, van wie er 32 de ramp niet overleefden.

Gebrek aan communicatie
"De oorsprong van de ramp was een domme fout", zei Schettino op de rechtbank in Grosseto aan openbaar aanklager Alessandro Leopizzi, waarbij hij verwees naar het gebrek aan communicatie tussen hemzelf en andere bemanningsleden in de aanloop naar de schipbreuk. Hij getuigde voor het eerst in het proces, dat in juli 2013 begon.

Bezet door telefoongesprek
Volgens de kapitein had zo iemand de taken van het Indonesische bemanningslid Jacob Rusli Bin dat op de uitkijk stond, moeten overnemen toen die het roer overnam. Dat was een beslissing van de plaatsvervanger van Schettino, Ciro Ambrosio, die het bevel over de Concordia voerde bij de start van het manoeuvre. Schettino zei dat hij het probleem niet opgemerkt had, omdat hij bezet was door een telefoongesprek, hoewel hij aanwezig was.

De kapitein was de brug binnengegaan 11 minuten voor het ongeval. Vijf minuten na zijn aankomst nam hij de controle over, waardoor Ambrosio een tijdje het bevel voerde terwijl zijn overste naast hem stond. Opnames uit de zwarte dozen toonden eerder al aan dat eens Schettino over nam, Rusli Bin moeite had om de bevelen te begrijpen. Of de schipbreuk had vermeden kunnen worden indien de stuurman preciezer had gehandeld, is voorwerp van controverse.

"Drie vliegen in één klap"
Volgens Schettino gebeurde de omweg langs Giglio voor drie redenen: een gunst voor hoofdober Antonello Tievoli, wiens familie op het eiland woont, een eerbetoon aan vriend en kapitein op rust Mario Palumbo, die eveneens van Giglio afkomstig is, en een publiciteitsstunt. Of "Drie vliegen in één klap", zoals de kapitein het verwoorde.

Schettino ontkende nog dat de Concordia niet zeevaardig zou geweest zijn, ook al hadden zijn advocaten eerder gesuggereerd dat er tekortkomingen waren op vlak van veiligheid. Hij beklemtoonde ook dat de snelheid waaraan het schip het eiland naderde, 15 zeemijl of 28 kilometer per uur, niet te hoog was.

Twintig jaar
De kapitein hangt een celstraf tot 20 jaar boven het hoofd. Hij is de enige die in Grosseto terechtstaat. Een eerste uitspraak is volgende maand mogelijk, maar het proces kan nog enkele jaren aanslepen door beroepsprocedures.

Vorig jaar hebben vier bemanningsleden en een manager van Costa Crociere, eigenaar van het cruiseschip, een minnelijke schikking getroffen met Justitie en mildere, "onderhandelde" straffen gekregen van 18 tot 34 maanden cel voor meervoudige doodslag door onvoorzichtigheid. Ook Schettino vroeg om een minnelijke schikking, maar het parket had die vraag afgewezen.

AP