"Breder onderzoek vertraagt terugkeer 737 MAX"

Een Boeing 737 MAX in de Boeing-fabriek in Renton, Washington.
AFP Een Boeing 737 MAX in de Boeing-fabriek in Renton, Washington.
De terugkeer van de Boeing 737 MAX in het luchtruim loopt wellicht vertraging op. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gaat ook voorganger 737 in zijn onderzoek naar de veiligheid van de MAX betrekken, zo meldt The Wall Street Journal op basis van overheidsbronnen.

De veiligheid van de 737 is vooralsnog niet in twijfel, maar het bredere onderzoek zorgt er naar verwachting wel voor dat het langer duurt voordat de 737 MAX wordt vrijgegeven. Die toestellen worden wereldwijd aan de grond gehouden wegens vragen over mogelijke veiligheidsrisico's na twee ongelukken met dat type vliegtuigen.

Eerder op de avond meldde persbureau Bloomberg al dat de Amerikaanse beurswaakhond SEC gaat onderzoeken of Boeing aandeelhouders op de juiste manier heeft geïnformeerd over de perikelen met toestellen van het type 737 MAX. De 737 MAX was twee keer binnen een half jaar betrokken bij een groot ongeluk. Bedrijven zijn verplicht beleggers te informeren over zaken die grote financiële gevolgen kunnen hebben.

Het onderzoek van de SEC zou zich nog in een pril stadium bevinden en vaak genoeg leidt een onderzoek van de SEC niet tot een echte aanklacht. Toch is het een zoveelste hoofdstuk in de crisis voor het Amerikaanse concern. De 737 MAX is een belangrijk toestel voor Boeing.

Het is niet voor het eerst dat Boeing vragen krijgt over de mate van openheid naar beleggers. In een verklaring op 5 mei erkende het bedrijf dat het al een jaar voordat het daarmee naar buiten kwam op de hoogte was dat een bepaald waarschuwingssignaal in de cockpit niet goed werkte. Daarnaast loopt er ook een justitieel onderzoek naar Boeing vanwege de ongelukken.

De oorzaak van die ongelukken heeft te maken met software die de neus van het toestel automatisch naar beneden duwt in bepaalde situaties. Boeing heeft al meer dan tweehonderd succesvolle testvluchten achter de rug met een gereviseerde versie van de software. Die upgrade is nog niet door de autoriteiten goedgekeurd. Wanneer de 737 MAX weer de lucht in mag is nog de vraag. 




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Roland Jeronimus

    Persoonlijke relatie tussen Trump en de directie van Boeing leidde al tot een vertraagde reactie van de Amerikaanse autoriteiten om de 737 in Amerika aan de grond te zetten. Is er voor de FAA reden geweest om een oogje dicht te knijpen om de buitenlandse concurrentie te ondermijnen? Amerika first krijgt ook hierin een bedenkelijk functie. Er is een duidelijke normvervaging gaande in Amerika.

  • Victor Munster

    Die vliegende doodskisten moeten naar de schroothoop, maar de VS administratie heeft het niet in zich om Boeing de nek om te draaien. Zeker niet met deze president.

  • Freddy van Puymbrouck

    Er werd vanaf het begin ontkend dat er iets niet klopte aan de software terwijl het duidelijk was dat dit wel het geval was.Er moesten eerst twee crashes gebeuren waarbij vele mensen het leven verloren vooraleer de 737 MAX aan de grond gehouden werd.Ze hebben zichzelf in de voet geschoten en ik mag hopen dat de toestellen aan de grond gehouden worden tot de veiligheid gegarandeerd kan worden!

  • Fons Casteels

    Karel Tichmann, ik ben er vrij zeker van dat het testvliegtuig dermate was aangepast, dat het falend systeem kon uitgeschakeld worden, indien nodig. En er waren bij de testvluchten niet twee piloten aan boord, maar een heel team van ingenieurs en piloten.

  • Luc Deville

    Het begint er steeds meer op te lijken dat het management van Boeing volledig doorgeschoten is in de richting van van geld. De veiligheid is blijkbaar ondergeschikt aan winst en nu zou het management misschien zelfs de aandeelhouders op zijn minst misleiden. Zou men er niet beter aan doen om het hele bedrijf tijdelijk onder curatele plaatsen en de verantwoordelijkheid van het management grondig onderzoeken. En de contacten met de FAA in het bijzonder. .