“Boeing hield belangrijke info 737 achter”

Na de crash van een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines in maart, kregen alle 737 MAX-toestellen een vliegverbod. Alle 157 inzittenden kwamen om.
REUTERS Na de crash van een Boeing 737 MAX van Ethiopian Airlines in maart, kregen alle 737 MAX-toestellen een vliegverbod. Alle 157 inzittenden kwamen om.
Een hooggeplaatste piloot van vliegtuigmaker Boeing had al in 2016 technische aanmerkingen op het gewraakte 737 MAX-toestel, dat vanwege twee crashes al maanden aan de grond staat. Toch kreeg de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA de betreffende documenten pas deze week onder ogen. De toezichthouders verwijten Boeing dat het bedrijf niet eerder aan de bel trok.

Het gaat om een berichtenuitwisseling tussen twee piloten die bij de certificering van het toestel betrokken waren. De aanmerkingen bleven jarenlang onopgemerkt. Boeing zou ze maanden terug pas hebben ontdekt. Dat de vliegtuigmaker daarna niet meteen met de FAA contact opnam, is de toezichthouders een raadsel.

De twee vliegrampen, in Indonesië en Ethiopië, zijn vermoedelijk het gevolg van een veiligheidssysteem dat de neus naar beneden bleef drukken doordat een sensor niet goed werkte. De zorgen die nu naar buiten zijn gekomen, gingen over hetzelfde systeem.

Naar verluidt overhandigde Boeing de documenten eerder dit jaar wel aan de Amerikaanse justitie, zelfs vóór de crash in Ethiopië. Maar er zou gewacht zijn met het sturen van de stukken naar de FAA. Dat Boeing ze deze week alsnog naar de luchtvaartautoriteit stuurde, hangt volgens ingewijden samen met een hoorzitting in het Amerikaanse Congres. Daardoor werd Boeing verplicht om meer openheid te bieden.

Boeing-aandeel in vrije val

Beleggers reageerden geschrokken, omdat een en ander zou kunnen betekenen dat Boeing de autoriteiten heeft misleid. Op de beurs in New York verloor de vliegtuigbouwer vandaag bijna 7 procent van zijn waarde. Ook elders werd heftig op het nieuws gereageerd. Een congreslid opperde zelfs dat Boeing-topman Dennis Muilenburg om dit nieuws eigenlijk zou moeten opstappen. Bij de rampen met de 737 MAX vielen honderden doden.

Boeing zelf benadrukt in een verklaring dat het de afgelopen maanden vrijwillig heeft meegewerkt met de onderzoeken. Het bedrijf zegt dit ook komende tijd te zullen doen. Boeing hoopt dat de 737 MAX snel weer veilig de lucht in kan.

Een Boeing 737 MAX 8 doet een testvlucht nabij de Boeingfabrieken in de noordwestelijke staat Washington.
AP Een Boeing 737 MAX 8 doet een testvlucht nabij de Boeingfabrieken in de noordwestelijke staat Washington.



3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan De Korte

    Gino Denil. En hoe komt dit denkt ge? omdat iedereen voor 50 euro wilt vliegen? Betaal eens de normale prijs van een ticket. Dan tast men de grenzen af.

  • Gino Denil

    Na de sjoemelbanken, de sjoemelwagens nu de sjoemelvliegtuigen. Het neoliberale kapitalisme in zijn volle glorie.

  • Michel Van Limbergen

    Hier moet een zware vergoeding tegenover gezett worden, bovendien moet alles wat VS technologische producten niet langer afgenomen worden!