“Boeing 737 MAX nog dit jaar luchtwaardig”

Een Boeing 737 MAX 8-vliegtuig.
AP Een Boeing 737 MAX 8-vliegtuig.
De Boeing 737 MAX-toestellen die momenteel uit veiligheidsoverwegingen aan de grond worden gehouden, zullen nog dit jaar aan alle veiligheidseisen voldoen en weer in gebruik kunnen worden genomen. Dat voorspelt een hoge functionaris van de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.

Na twee vliegtuigrampen in korte tijd met 737 MAX-toestellen werd het besluit genomen om tot nader order niet meer te vliegen met de kisten. 

Volgens Ali Bahrami van de FAA wordt momenteel hard gewerkt aan updates om de veiligheid te garanderen, zo zei hij tijdens een bijeenkomst in Keulen. Een exacte datum voor het weer in gebruik nemen van de 737 MAX-vliegtuigen kon hij evenwel niet noemen.

Vermoedelijk heeft bij beide crashes een haperend veiligheidssysteem een rol gespeeld. Het gaat om het systeem dat de neus van het vliegtuig naar beneden drukt als de stijgingshoek te steil is. 

Via software-updates moet dit probleem worden opgelost. Ook worden piloten getraind om bij storingen juist te handelen.




9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Cedric Laureys

    Kan iedereen eens stoppen met paniekeren? De max is een veilig toestel, mag ik jullie eraan herinneren dat de a320 bij lancering ook een paar keer is neergestort (door een fout van Airbus)? Er is niemand die daar nog over zaagt hoor...

  • Guido Pintens

    als wij in de toekomst nog eens met vakantie gaan per vliegtuig is het eerste wat ik ga doen controleren of we niet met dat gemodificeerde gevaarte moeten vliegen. Ik heb geen goesting om voor de lol neer te storten

  • DIRK VANGOSSUM

    Kan je de Amerikanen nog betrouwen nu het om hun eigen, met slecht concept, gebouwde vliegtuigen gaat?

  • raf janssens

    De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA is in dit dossier wel heel slecht geplaatst om die toestellen weer vrij te geven. Het is net door hun laksheid en verwevenheid met Boeing dat dit kon gebeuren. Een volledig onafhankelijke (internationale) keuringsinstantie met de autoriteit om die vliegtuigen aan de grond te houden indien nodig is de enige juiste oplossing in dit geval.

  • Francis Smet

    Die man ( functionaris FAA) kan in de toekomst kijken dan, vertrouw nog altijd dit vliegtuig niet. Men zou zich beter richten op het bouwen van een nieuw vliegtuig, met de kennis die men nu heeft opgedaan kan men dan ineens de tekortkomingen wegwerken. Dit zou meer vertrouwen geven i.p.v. hier en daar een aanpassing te doen, en dan te zien hoe het uitdraait. Een Europees vliegtuig had de VS al lang de grond ingeboord en kreeg geen toestemming om te vliegen.