Brussels Airport piekte zondag op 70.000 passagiers en pre-check verloopt vlot: "We zijn optimistisch"

"Investeringsplan van 1 miljard euro voor luchthaven bevestigd"

photo_news
Op de luchthaven van Zaventem zijn zondag, aan het einde van het verlengde hemelvaartweekend, 70.000 passagiers aangekomen en vertrokken. Dat is het hoogste aantal sinds de aanslagen van 22 maart. "We zijn optimistisch" over de terugkeer van reizigers naar Brussels Airport, zegt luchthaventopman Arnaud Feist, "maar de echte test zal komen in de zomermaanden".

Oplossing gevonden voor pre-screening

Dankzij de gedeeltelijke ingebruikname van de vertrekhal, bovenop de tijdelijke check-instructuur, draait de luchthaven momenteel op ongeveer 80 procent van zijn capaciteit.

"Ik ben blij dat we een oplossing hebben gevonden voor de pre-screening", aldus Feist. Daar waren begin vorige week even ellenlange wachtrijen ontstaan, waardoor mensen hun vlucht misten. Sinds woensdag worden niet langer alle reiziger systematisch gecontroleerd en dat lijkt vlot te verlopen.

"We zijn nu de enige luchthaven in Europa met een pre-check", aldus Feist. "Dat is een troef: er is een veiligheidscontrole op niveau en die heeft geen negatief effect op de reizigers."

belga

Op naar 100 procent

De volgende stap is om opnieuw naar 100 procent capaciteit te gaan. De ambitie is om dat te verwezenlijken in juni, op tijd voor de reizigerspiek in de zomermaanden. "De bedoeling is dat we de tijdelijke infrastructuur dan niet meer nodig hebben", dus dat alle passagiers weer via de gewone vertrekhal van de luchthaven kunnen vertrekken.

De zomermaanden - met vorige jaren piekdagen van 80.000 tot 84.000 passagiers - zullen de echte test vormen voor Brussels Airport, aldus nog de CEO. "We zijn optimistisch, maar het is belangrijk om het imago van Brussel, en van heel België, te herstellen."

En dat is een van de redenen waarom Feist dinsdag, samen met Bernard Gustin, de CEO van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, en met staatssecretaris voor Buitenlandse Handel Pieter De Crem in het Canadese Toronto is aangekomen voor een driedaags bezoek, om België opnieuw op de kaart te zetten bij toeristen en investeerders.

Canadese aandeelhouder bevestigt vertrouwen

De aanslagen van 22 maart hebben niets veranderd aan het groeipotentieel van Brussels Airport. "Alles wat we graag hebben aan de luchthaven, is nog altijd aanwezig", zo zegt het Ontario Teachers' Pension Plan (OTPP). Het Canadese pensioenfonds is met een belang van 39 procent de grootste aandeelhouder van de luchthaven.

"De voorbije drie jaren waren geweldig voor de luchthaven", zegt Luke Bugeja, die namens het pensioenfonds in de raad van bestuur zit van Brussels Airport.

"Door de verschrikkelijke aanslagen is nu even de pauzeknop ingeduwd, maar we zijn ervan overtuigd dat eens de negatieve gevolgen voorbij zijn, er opnieuw groei zal volgen." Hij benadrukt dat Brussels Airport tot nu toe altijd aan de verwachtingen heeft voldaan.

De grootste aandeelhouder behoudt dus het vertrouwen in de luchthaven waar hij in 2011 instapte en die vorig jaar een recordaantal van 23,5 miljoen passagiers ontving. Een uitbreiding van zijn belang is momenteel niet aan de orde. Een uitstap al helemaal niet.

OTTP is een pensioenfonds voor leerkrachten in Ontario van 160 miljard Canadese dollar (109 miljard euro). De investeringen in luchthavens - momenteel zijn er vijf - vormen daar slechts een onderdeel van, al is die in Brussels Airport volgens z'n CEO Arnaud Feist een van de grootste individuele investeringen van het fonds. Naast OTPP hebben ook de Australische investeringsbank Macquarie (36 procent) en de Belgische staat (25 procent) aandelen in Brussels Airport.

Bugeja sprak zich uit in het vliegtuig tussen Brussel en Toronto.

Op 3 april steeg het eerste vliegtuig na de aanslagen op in Brussels Airport. Vlucht SN1901 werd symbolisch uitgevoerd met het Magritte-vliegtuig van Brussels Airlines, dat een dag voor de aanslagen was onthuld.
ap Op 3 april steeg het eerste vliegtuig na de aanslagen op in Brussels Airport. Vlucht SN1901 werd symbolisch uitgevoerd met het Magritte-vliegtuig van Brussels Airlines, dat een dag voor de aanslagen was onthuld.

"Door de verschrikkelijke aanslagen is nu even de pauzeknop ingeduwd, maar we zijn ervan overtuigd dat eens de negatieve gevolgen voorbij zijn, er opnieuw groei zal volgen"

Grootste aandeelhouder

Meerjareninvesteringsplan

CEO Arnaud Feist is niet verbaasd dat het Canadese pensioenfonds OTPP, de grootste aandeelhouder van de luchthaven, zijn vertrouwen ook na de aanslagen behoudt. "We hebben heel veel steun gekregen van onze aandeelhouders", reageert hij. Zo werd het meerjareninvesteringsplan van 1 miljard euro voor de luchthaven bevestigd, met daarin ook plannen voor de pieruitbreiding Pier A West.

"We hebben heel veel steun gekregen van onze aandeelhouders, zowel de private (met naast OTPP ook de Australische investeringsbank Macquarie) als de publieke" (Belgische staat), zegt Feist in Toronto. "Onmiddellijk na de aanslagen hebben zij hun volledige steun bevestigd. 'Doe wat je moet doen', zeiden ze, zonder verder enige druk te zetten", aldus Feist. Daarbij werd ook het investeringsplan van 1 miljard euro over tien jaar, dat een jaar geleden werd aangekondigd, bevestigd.

Wel wordt sinds de aanslagen de timing van de projecten bekeken. Sommige projecten kunnen vervroegd en andere verlaat worden, aldus Feist. Een project dat eerder vroeger dan laat zal worden uitgevoerd, is dat van de "terminal of the future", of de modernisering van de vertrekhal. Die is na twintig jaar aan vernieuwing toe. Steeds meer mensen checken bijvoorbeeld online in, zodat het de vraag is of er nog nood is aan evenveel bemande incheckbalies. Eerder al zei Feist dat het project binnen een jaar of twee zou kunnen plaatsvinden.

"Het belangrijkste project voor de luchthaven van de komende tien jaar", aldus Feist, is dat van de bouw van Pier A West, een uitbreiding van de bestaande Pier A. De CEO verwacht dat de uitbreiding nodig zal zijn tegen 2022-2023.

Dit jaar nog moet een analyse starten van de precieze noden. Het is bijvoorbeeld de vraag of het aantal passagiers na de aanslagen lange tijd lager zal blijven dan ervoor, of dat de luchthaven vrij snel weer kan aanknopen met de groei van circa 8 procent die hij dit jaar tot de aanslagen noteerde.

Pier A West was al in een vorig meerjareninvesteringsplan opgenomen (voor realisatie tegen 2015), maar het project werd uiteindelijk bevroren omdat de groei van de luchthaven en van de luchtvaart in het algemeen toen lager uitvielen dan verwacht.

"We hebben heel veel steun gekregen van onze aandeelhouders, zowel de private als de publieke. Onmiddellijk na de aanslagen hebben zij hun volledige steun bevestigd. 'Doe wat je moet doen', zeiden ze, zonder verder enige druk te zetten"

CEO Arnaud Feist
photo_news