Brussels Airport dringt aan op hogesnelheidslijn: “Een hst-verbinding is essentieel. We vragen dat al jaren”
De coronapandemie heeft Brussels Airport Company, de uitbater van de luchthaven van Zaventem, de voorbije twee jaar 240 miljoen euro doen verliezen. Met een nieuwe strategie, Shift 2027, hoopt het bedrijf vanaf dit jaar uit de rode cijfers te raken. Opvallend onderdeel van de vijfjarenstrategie: minder korteafstandsvluchten. Maar dan moet er een alternatief zijn met de trein. “Een luchthaven als Brussels Airport moét een hst-verbinding hebben”, zegt Feist.
“We willen ons netwerk optimaliseren en uitbreiden, vooral voor middellange- en langeafstandsvluchten”, zei Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport Company, maandag tijdens een persconferentie. “We werken aan een vermindering van het aantal korte afstandsvluchten. Dat is heel duidelijk, daar ligt niet onze toekomst.” Maar om minder te vliegen naar bijvoorbeeld Amsterdam en Parijs, moet er een alternatief zijn met de trein.
“Een hogesnelheidstreinverbinding is essentieel”, aldus Feist. “We vragen dat al jaren. Een luchthaven als Brussels Airport moét een hst-verbinding hebben. We hopen dat de overheid de nodige initiatieven zal nemen.” Een Thalys-verbinding met Parijs bestond een tijdje (2013-2015), maar werd afgeschaft wegens niet rendabel.
De vijfjarenstrategie draait rond duurzaamheid, de hubfunctie van Brussels Airport tussen verschillende vervoerswijzen en diversificatie naar andere domeinen dan de pure luchtvaart, om zo meer andere inkomstenbronnen te genereren Dat laatste element omvat onder meer plannen voor de bouw van een derde kantoorgebouw en een tweede hotel op de luchthaventerreinen.
Vlottere overstappen
Het element uit de strategie dat de passagiers het meest zal opvallen, is de geplande investering in een nieuwe “intermodale hub”. Dat is de plek waar de reizigers overstappen tussen de verschillende vervoersmiddelen (bus, trein, vliegtuig ...). Tegen volgend jaar moet er een project op tafel liggen voor een meer open ruimte dan de huidige trappen- en liftenhal aan de terminal (de “diamant”), die ook vlottere overstappen mogelijk moet maken. Ook de toekomstige tramverbinding zal in die nieuwe hub geïntegreerd worden. De luchthaven werkt voorts aan shuttlebusverbindingen met verschillende steden in België en over de grens.
Van nieuwe pieren voor passagiers is er momenteel geen sprake. Die waren enkele jaren geleden vooropgesteld in het kader van de Visie 2040 van de luchthaven, maar door corona zijn die pieren voorlopig niet nodig. “De plannen zijn er nog, maar pas als de passagiersaantallen weer op het niveau van voor de pandemie zitten, kan de timing ervan herbekeken worden”, klinkt het. Momenteel verwacht de luchthaven dat het aantal reizigers tegen 2024-2025 weer op het niveau van voor corona zal zitten.
Nog in de investeringsplannen staan onder andere de verdere vernieuwing van cargoafdeling Brucargo. Wat duurzaamheid betreft, herhaalde Feist dat de luchthaven tegen 2050 nuluitstoot wil bereiken. Brussels Airport heeft onder meer plannen voor een eigen installatie om kerosine en biobrandstoffen te mengen, wil alle voertuigen op het tarmac elektrisch maken en wil nog meer zonnepanelen plaatsen, zo maakte de luchthaven eerder bekend.
We waren voor corona een gezond bedrijf en dat zijn we ondanks de verliezen nog altijd.
Budget
De volledige Shift 2027-strategie zal enkele honderden miljoenen euro’s kosten. “Maar we hebben ondanks de recente verliezen de nodige financiële middelen om dit te kunnen realiseren”, stelde Feist. “We waren voor corona een gezond bedrijf en dat zijn we ondanks de verliezen nog altijd.”
Want corona hakte ook vorig jaar stevig in op Brussels Airport. Na een nettoverlies van 147 miljoen euro in 2020, kwam daar vorig jaar een verlies van 92 miljoen euro bij. De omzet lag met 319 miljoen euro nog onder de helft van de omzet 2019, voor corona. Een recordgroei bij de cargo (+30 procent tegenover 2020 tot 843.000 ton) kon de klappen bij de passagiers (9,4 miljoen reizigers, of nog steeds bijna twee derde minder dan voor corona) niet compenseren.
Stilaan herstelt het passagiersverkeer zich. “We zitten momenteel aan 70 procent van het precoronaniveau (2019) en we verwachten dat dat tijdens de zomer 80 à 85 procent zal zijn”, aldus Feist. Omdat het vierde kwartaal nog erg onzeker is, geeft hij geen concrete prognoses voor het volledige jaar. Maar “de ambitie is om geen verlies te moeten boeken”.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Showbizz
Samson en Marie maken zich klaar voor een drukke zomer: "Al moeten we de kinderen wel waarschuwen voor iets heel belangrijk"
Samson en Marie hebben het druk deze zomer. Niet alleen staat hun agenda vol met optredens gepland, maar ze brengen nu ook een filmpje uit om kinderen te waarschuwen voor de gevaren van het internet. Niet alleen Samson & Marie brengen zo’n filmpje uit, ook andere ‘Studio 100'-figuren, zoals bijvoorbeeld K3. Showbits-reporter Jarne ging langs bij Samson en Marie en vroeg hen waarom dit nu zo belangrijk is voor hen. -
Gouden Tour
Welke Belgen kunnen een meerwaarde zijn voor jouw Gouden Tour-ploeg? Van Wout van Aert over Jasper Stuyven tot Yves Lampaert
De 109de editie van de Ronde van Frankrijk start op vrijdag 1 juli in Denemarken en eindigt op 24 juli in Parijs. Welke Belgen mogen we op de voorgrond verwachten en kunnen heel wat punten scoren voor jouw Gouden Tour-ploeg? Een overzicht. -
Dronken bestuurder reed 13 jaar geleden Vincents dochter dood: “Chauffeur kiest zelf voor dronken toestand”
Er zijn nog altijd te weinig alcoholcontroles. Dat zegt Vincent Leus, die dertien jaar geleden zijn dochter verloor. Het meisje werd doodgereden door een dronken autobestuurder. Volgens de man is er na al die jaren weinig veranderd qua controles en gedrag. -
-
Alle in België gebaseerde vliegtuigen van Ryanair blijven vandaag aan de grond staan door staking
Alle vliegtuigen van de Ierse lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair met basis op de luchthavens van Zaventem en Charleroi staan aan de grond door de staking van drie dagen door het daar gebaseerde cabinepersoneel en piloten. -
LIVE OORLOG OEKRAÏNE. Kiev getroffen door kruisraketten: twee gewonden
De Russen hebben na weken van felle gevechten en bombardementen de strategische Oekraïense stad Sjevjerodonetsk volledig in handen. De Oekraïense president beloofde vannacht in een videoboodschap dat Oekraïne de stad zou heroveren op de Russen. “We hebben geen idee hoe lang het zal duren, hoeveel klappen, verliezen en inspanningen nodig zijn vooraleer we de overwinning zien aan de horizon”, zei hij. In Duitsland begint vandaag de G7-top waar onder andere de gevolgen van de oorlog in Oekraïne ter sprake zullen komen. Zelensky zal er een digitale toespraak houden. Volg alle ontwikkelingen rond het conflict in Oekraïne in onze liveblog. -
Livios
Uitgedroogd gazon voorkomen? Tuinexpert geeft 5 tips: “Gazonsproeiers zijn niet efficiënt”
Droge zomers eisen hun tol in Vlaamse tuinen. Wanneer de regen uitblijft en de temperaturen stijgen, worden onze gazons dor. Van die groene grasmat blijft dan al snel niet veel meer over. Bouwsite Livios vroeg aan tuinexpert Bart Verelst van Groen Groeien hoe je een dor gazon kan voorkomen. -
PREMIUMCelebrities
BINNENKIJKEN. Britney Spears en man Sam Asghari beginnen dankzij peperdure woning aan nieuw hoofdstuk