Brussels Airlines kreunt onder aanslagen

photo_news
Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines heeft in maart 19,1 procent minder passagiers vervoerd dan tijdens dezelfde maand vorig jaar. Reden zijn de aanslag op Brussels Airport van 22 maart en de daaropvolgende 12 dagen durende sluiting van de luchthaven. In totaal werden in maart door Brussels Airlines 455.599 passagiers vervoerd, tegenover 563.365 een jaar eerder. Het gaat om de eerste passagiersdaling voor de luchtvaartmaatschappij in meer dan 2,5 jaar, zo meldt Brussels Airlines.

Tot en met 21 maart noteerde Brussels Airlines in maart een passagierstoename van 9,6 procent en een stijging van de bezettingsgraad met 6,1 procentpunten.

Tussen 22 en 31 maart vloog Brussels Airlines van en naar de alternatieve luchthavens 54.650 passagiers. Een jaar eerder vlogen er in die tijdspanne vanuit Brussels Airport 197.421 passagiers met de luchtvaartmaatschappij. Brussels Airlines verzorgde een beperkt deel van zijn Europees vluchtprogramma vanaf 24 maart vanuit de regionale luchthavens van Luik en Antwerpen en een deel van de intercontinentale vluchten via de luchthavens van Frankfurt en Zurich.

De gedeeltelijke heropstart vanuit alternatieve luchthavens was volgens Lars Redeligx, chief commercial officer Brussels Airlines, een "enorm moeilijke logistieke taak". "In totaal konden we zo tussen 24 maart en 3 april 1.065 vluchten uitvoeren, of 38 procent van ons normale vluchtporgramma", aldus Redeligx. "Onze eerste prioriteit is nu om onze vluchten weer naar 100 procent te brengen."

Ook de cargoactiviteit kende een zware impact door de aanslagen in Brussel. Het cargoverkeer viel na 21 maart grotendeels stil. In totaal werd er in maart 2.609 ton vracht getransporteerd. Dat is een daling met ongeveer 21 procent in vergelijking met maart 2015.

Brussels Airlines verzorgt met 50 vliegtuigen en ruim 3.500 werknemers dagelijks ongeveer 300 vluchten.