Ga naar de mobiele website
^ Top

Brussel gaat strengere geluidsnormen toepassen, maar wil wel verder werken aan oplossing

BELGA
De Brusselse regering heeft beslist om de strengere geluidsnormen vanaf zaterdag, wanneer het tweede belangenconflict afloopt, toe te passen. Maar omdat de inning van de boetes anderhalf tot twee jaar kan duren, is er tijd om tot een structurele oplossing te komen.

Minister-president Rudi Vervoort (PS) benadrukte dat de Brusselse regering constructief wil meewerken aan een structurele oplossing. "We willen niet dat de indruk zou ontstaan dat we met de invoering van de strengere geluidsnormen geen oplossing zouden willen." Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft volgens hem reeds goed werk geleverd.

"Door het toepassen van de geluidsnormen zoals voorzien, is er tijd genoeg om te praten", vond ook minister van Financiën Guy Vanhengel (Open Vld). De Brusselse regering vindt dat minister Bellot in de goede richting werkt voor een structurele oplossing, voegde hij eraan toe.

Vanhengel, die instaat voor de inning van de boetes, benadrukte dat de procedure voor de inning anderhalf tot twee jaar kan duren. "Het is niet zo dat er vrijdagnacht een catastrofe zal gebeuren", verzekerde hij.

Indien een geluidsmeter een overtreding van de geluidsnormen vaststelt, moet Leefmilieu Brussel eerst de radarbeelden opvragen om na te gaan over welk vliegtuig het gaat. Na een periode van vier maanden wordt het proces-verbaal doorgestuurd naar de procureur des konings, die beslist of er vervolgd wordt of niet. Daarop verhuist dossier opnieuw naar Leefmilieu Brussel, dat de betrokken luchtvaartmaatschappij ondervraagt. Pas daarna wordt eventueel de boete opgestuurd. Dat hele proces neemt snel anderhalf tot twee jaar in beslag, klinkt het op het kabinet van minister van Leefmilieu Céline Fremault (cdH). Daar wordt ook opgemerkt dat er maatschappijen zijn die de boete niet betwisten en meteen betalen.

Minister Fremault benadrukte dat deze procedure niet nieuw is, maar reeds lang van toepassing is. De Brusselse regering heeft volgens haar geen andere keuze dan de strengere normen toepassen. "De wet is de wet", klonk het. Rudi Vervoort wees er ook op dat het besluit over de strengere normen herhaaldelijk voor de rechtbank is aangevochten en steeds heeft standgehouden. 

Tevreden Bourgeois en Bellot

Zowel Vlaams minister-president Geert Bourgeois als federaal minister van Mobiliteit François Bellot reageren positief op de beslissing van de Brusselse regering. 

Vlaams minister-president Geert Bourgeois stelde donderdagnamiddag in een korte mededeling vast dat "de regering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ingaat op zijn vraag om de pauzeknop in te drukken". "Alleen zal het verbaliseren van bedrijven maar niet innen van de boetes tot rechtsonzekerheid leiden, en dit valt te betreuren", voegde hij toe. Daarom is het volgens viceminister-president Hilde Crevits "belangrijk voor de luchthavenbedrijven dat dit uitstel ook helder gecommuniceerd wordt". "Luchtvaartbedrijven mogen niet geconfronteerd worden met onduidelijkheden in verband met het al dan niet opnemen in hun boekhouding van de voorgenomen boetes. Onduidelijkheid heeft geen positieve impact op de verdere ontwikkeling en de werkgelegenheid. Vanuit Vlaanderen willen we meewerken aan een oplossing gebaseerd op een evenwichtige spreiding van de lasten voor de omwonenden", aldus Crevits.

Volgens Bourgeois is de beslissing van de Brusselse regering te beschouwen als een kader om verder te praten, ook na afloop van het belangenconflict. "Het is zaak om samen aan een constructieve oplossing te werken. We roepen minister Bellot op om nu ook met voorstellen te komen", aldus nog de Vlaamse regeringsleider.

Voor federaal minister Bellot toont de Brusselse regering met haar beslissing de wil om verder te overleggen. "De onderhandelingsdynamiek kan worden voortgezet", stelt hij via zijn woordvoerder. Die wijst erop dat dit strookt met de oproep van minister Bellot woensdag in het Overlegcomité. Er kan nu worden voortgewerkt in de verschillende werkgroepen rond specifieke thema's, luidt het nog.

Een eerste werkgroep buigt zich over het samenwerkingsakkoord dat tussen de betrokken overheden moet worden afgesloten. Een tweede onderzoekt de problematiek van het verlengen van de nacht van 6 naar 7 uur en de betrouwbaarheid van de geluidsmetingen, terwijl een derde werkgroep zich bezighoudt met de mogelijke gevolgen van de verschillende rechtszaken die op verschillende niveaus en door verschillende partijen, inclusief de Brusselse regering, werden ingespannen.

Vlaams minister-president Geert Bourgeois is tevreden.
BELGA Vlaams minister-president Geert Bourgeois is tevreden.

Mes op de keel

Het collectief 'Keep our Airportjobs' - werknemers, sectororganisaties en werkgevers op Brussels Airport - wijst op de zware gevolgen van de beslissing van de Brusselse regering om de strenge geluidsnormen toe te passen."Met de beslissing om PV's op te stellen zonder tolerantiedrempel, zet men het mes op de keel. Het aantal boetes zal meer dan vervijfvoudigen en de onzekerheid en het afschrikkingseffect worden alleen maar groter. De inning volgt misschien later, de PV's komen wel veel eerder terecht op de hoofdzetels van de maatschappijen, die deze situatie niet begrijpen", luidt het in een mededeling waarin ook gewaarschuwd wordt voor "een reële bedreiging voor onze jobs".

Het collectief laakt de ambigue Brusselse houding, waarbij men probeert de schijn van goed nieuws te wekken, maar tegelijk het gevreesde, jobvernietigende zero-tolerance beleid invoert. "De geluidsnormen worden zo streng gemaakt dat zelfs moderne vliegtuigen niet kunnen voldoen aan hun normen, met een vervijfvoudiging van de boetes tot gevolg". Het gewest duwt de verstrenging van de normen gewoon door. "Dit is onderhandelen met het mes op de keel", vindt Geert Keirens, coördinator van 'Keep Our Airportjobs'.

Dat de boetes wel worden uitgeschreven, maar niet meteen geïnd, zorgt volgens het collectief voor een afschrikkingseffect bij buitenlandse maatschappijen. In het buitenland zal men het verschil tussen het opstellen van een PV en de inning van boete niet maken. Het is de ontvangst van PV's die maakt dat luchtvaartmaatschappijen beslissen om België te mijden en die volgt al enkele maanden na de overtreding, luidt het. "Dit is onverantwoord spelen met duizenden jobs, inclusief Brusselaars", besluit Keirens.

BELGA



11 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Jos Van Deurzen

    Alles draait om geld, stop gewoon met het Brusselse Gewest nog verder te sponsoren met Vlaams geld en ze komen terug uit uw hand eten.

  • Dan Van

    Hoeveel tijd hebben die sukkelaars nog nodig voor een oplossing te vinden zullen wij maar betalen voor die traagwerkers

  • Danila Tas

    Zaventem zal zeker verdwijnen - dat is het uiteindelijke doel... De hedendaagse passagiers hebben er geen probleem mee om naar Eindhoven/Lille en Charleroi te gaan - snelle incheck - je moet geen 15minuten sleuren met je bagage alvorens je 'binnen' bent! En als alleenstaande moeder met bagage en buggy en 2jarig kind... Vul zelf maar in!!!!!!!!!!

  • walter peeters

    Zes regeringen zes koningen zes koninkrijkjes. Het werkt voor geen meter. De bevolking wordt uitgezogen Door belastingen allerhande. Regelgeving in de zes koninkrijkjes verschillend. Sire, kan je dit echt nog aanzien? Het mooie België gaat kapot aan uw onbekwame lakeien.

  • Steven Bassie

    PS die verder wil werken aan een oplossing. Meer vluchten naar Charleroi halen zeker!

Meld een bug