Zware verontwaardiging over nieuwe reclame Bicky Burger waarin man vrouw slaat: “Degoutant”

Facebook
Er is zware verontwaardiging ontstaan over een nieuwe reclamecampagne van Bicky Burger. Die toont hoe een man een vrouw slaat, terwijl hij “Fake Bicky, fwa!” roept. Op sociale media wordt met onbegrip gereageerd: “Proficiat, mopjes over huiselijk geweld zijn echt wat we nodig hebben”, klinkt het. En ook: “Wat een degoutante, platvloerse, goedkope campagne”.

Met de campagne wil het bedrijf achter de bekende hamburger duidelijk maken dat een échte Bicky Burger in een groen doosje zit. En niet in een wit, zoals op de tekening van de reclame. “Welke frituur verdient ook een bickslap?!”, is de commentaar die erbij werd gezet.

Afgrijzen

Dat valt duidelijk niet in goede aarde. Op sociale media wordt met afgrijzen gereageerd op de campagne, die volgens velen huiselijk geweld verheerlijkt. “Gerapporteerd voor geweld”, klinkt het in de commentaren. “Een reclame om van te kotsen. Wat een lege doos is jullie marketingdepartement. #geenbickymeervoormij.” en “De enige die hier moet worden geslapt, is degene die vond dat dit een goed idee was om te posten. Zijn jullie speciale sauzen jullie naar het hoofd gestegen?”


Ook RoSa vzw - een kenniscentrum voor gender en feminisme - is niet te spreken over de campagne. “We vragen ons af hoe het kan dat marketeers anno 2019 op het idee komen dat het minimaliseren en zelfs promoten van partnergeweld een fris en verstandig marketingidee is”, reageert directeur Bieke Purnelle. “Hier is niet over nagedacht. Voorts suggereert de campagne ook nog eens dat het normaal is dat vrouwen hun man eten brengen en dat ze een sanctie verdienen als het niet naar hun zin is. Dat soort campagnes zagen we frequent in de jaren vijftig. Vandaag is het ronduit pijnlijk.” (lees hieronder verder)

De campagne is twee kéér pijnlijk, aangezien er volgens frituristen op sociale media problemen blijken te zijn met de levering van de groene doosjes. “Als de doozekes (sic) voorradig zijn bij jullie, tenminste! Ik heb weken zonder gezeten door jullie fout. En dan nu deze reclame. Nie echt tactvol.” 

“Not done”

Bicky Burger heeft inmiddels gereageerd op de ophef via Facebook. “Wij willen absoluut vrouwengeweld niet promoten en wij keuren dit ten strengste af. Dit is echt not done! Dit was ook niet de insteek van de post. Echter is de insteek van de post dat Fake Bicky’s verkopen ook not done is.”

Het bedrijf erkent ook dat de doosjes even niet leverbaar waren.

Het is niet de eerste keer dat Bicky Burger van zich laat horen met een controversiële campagne. In maart van dit jaar postte het hamburgermerk al eens een video op Facebook waarin een vrouw werd opgevoerd die plastische chirurgie onderging. De ondertitel was toen: “maar nooit voor een goed stuk vlees”. Ook dat lokte flink wat verontwaardiging uit.




122 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mario Van Hecke

    Vanaf morgen dubbele Bicky Burger verkoop in de frituur, goed gedaan zou ik zeggen.

  • Kris Bourgond

    Volgens sommigen kwetst dit de slachtoffers.. komaan he, als humor "ongepast" wordt vanaf er slachtoffers zijn dan kan er ni veel gelachen worden zenne... Ik vind het zelf nu niet grappig maar moet toch kunnen he flauwerikken...

  • Eric Leysen

    Wat een gezever over een cartoon. Ga even afkoelen op jullie PS4 knal nog wat mensen af of rij er wat plat. De reclame is niet echt smaakvol maar om nu te beweren dat dit zou aanzetten tot geweld?? Precies of huiselijk geweld gaat hierdoor toenemen...daar zijn waarschijnlijk andere redenen voor. Die niet goed te keuren zijn natuurlijk.

  • bart wouters

    Geen bicky-burger meer bij ons

  • Benny Deridder

    Goede marketingstruck. Je schopt wat tegen de hypergevoelige politiek correcte benen en je lokaal - lage kost - reclame wordt door alle media gratis en voor niks nationaal verspreid. Iedereen weet nu wat een Bicky is en in welke verpakking die dient geserveerd te worden. Knap werk !