Zware hinder op het spoor door nieuwe staking: amper 1 op de 3 treinen rijdt

Photo News
Het treinverkeer is deze ochtend sterk verstoord door een tweedaagse staking bij het spoor. Slechts 1 op de 3 treinen rijdt uit vandaag. Ook morgen wordt er veel hinder verwacht. 

De Onafhankelijke Vakbond van het Spoorwegpersoneel (OVS) heeft vanochtend om 3 uur voor 48 uur het werk neergelegd uit onvrede met de manier waarop het beroep van treinbestuurder heropgewaardeerd zou worden. Volgens de vakbond komt die heropwaardering in de realiteit voor het merendeel van de treinbestuurders neer op een verlies aan inkomsten en een hogere productiviteit. Het Autonoom Syndicaat van TreinBestuurders (ASTB) en de nieuwe spoorbond Metisp-Protect sloten zich aan bij de actie. 

Minimale dienstverlening

Door de nieuwe wet op de minimale dienstverlening bij de NMBS, moest het spoorpersoneel op voorhand laten weten of ze tijdens de staking toch willen werken. De NMBS kon zo een dienstregeling uitwerken op basis van het beschikbare spoorpersoneel. Daardoor zal vandaag een op de drie treinen toch uitrijden.

"De focus zal opnieuw op de piekuurtreinen liggen, 's ochtends en 's avonds, vooral op de IC-treinen die de grote steden met elkaar verbinden", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. "Van de L-treinen en van de Brusselse S-treinen zal er ook een aantal rijden. De piekuurtreinen (P) rijden amper, maar dat is op een zomerdag sowieso het geval."

Reizigers checken best via de routeplanner van de NMBS of hun trein vandaag rijdt of niet. 

Geen extra treinen naar kust

Wie met het mooie weer naar de kust wil, wordt aangeraden een alternatief voor de trein te zoeken. "Door de alternatieve dienstregeling zullen er geen extra treinen naar de kust ingelegd kunnen worden. Er zullen er zelfs minder rijden dan normaal."




56 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Patrick De pauw

    te weinig concurentie is het probleem!!

  • Willy Vermeulen

    De enige manier om terug in de gratie van de reiziger te komen is.... gratis vervoer! Alle verwijten van verlengde verlofdagen vallen automatisch weg en de reizigers gaan beter uw acties begrijpen! Resultaat: de leidinggevende gaan het moeten uitleggen aan de aandeelhouders ! Is deze uitleg te simpel voor de vakbonden? Ik stel me altijd kandidaat om die rotzooi op te ruimen!

  • daniel moniez

    heb ne keer per toeval met treinbestuurder gesproken, wij moeten,veel te veel uren kloppen zei hij, smijt al die ceo buiten,en t's opgelost,meer personeel,ect,dan zal wel normaal werken zijn!!!!

  • Paulus Boogaers

    Er werkt bij ons een Nederlander van een buitenfirma, kwam in het begin met de trein. Zit nu in de week op hotel. Was niet te doen met de aansluitingen in Nederland. Roemt de nmbs voor zijn stiptheid en service! Hoopt dat de Nederlandse spoorwegen snel gedeprivatiseerd worden. In het VK is het ook om te huilen. Slechte aansluitingen en in de spits verschrikkelijk duur. Alleen degene die er een dikke boterham aan kunnen verdienen roepen om privatisering!

  • eduard janssens

    Privatiseren : voor de zoveelste keer wordt de kleine man weer eens !!!!!! gepest !!