Zoveel tijd win je echt door te hard te rijden

Thinkstock
In de bebouwde kom is het 50 km/u, op de autostrade maximum 120. Iedereen kent de regels, maar veel chauffeurs nemen het niet al te nauw met die maxima. De teller geeft algauw een paar kilometer meer aan, om sneller op je bestemming te zijn. En dat blijkt eigenlijk het risico niet waard.

We staan iedere dag massaal in de file. Het is dan ook vrij logisch dat we - eens het dan wél rijdt - de verloren tijd proberen in te halen door de snelheidsregels een klein beetje naar boven af te ronden. De boetes voor hardrijden zijn echter niet min: van 50 euro (het minimumbedrag) tot maximum 2.750 euro (als je voor de rechtbank moet verschijnen). Je kan je dus afvragen of het het risico wel waard is, en al helemaal omdat je er eigenlijk amper tijd mee wint.

We geven even een paar voorbeeldjes uit de praktijk:

1. Stel: je rijdt binnen de bebouwde kom 70 km/u in plaats van 50. Dat zal je nooit lang kunnen volhouden, maar stel nu dat het je in totaal vijf kilometer lang lukt. Dan ben je maximum 1 minuut en 42 seconden sneller op je bestemming dan als je je netjes aan de regels hield. Maar de boete is dan wel 100 euro bij een minnelijke schikking (na toepassing van de marge): een hoge prijs voor nog geen twee minuten winst. Reed je 80 km per uur, dan is dat al 200 euro.

2. Stel: je bent even onderweg op de autostrade. Je rijdt 150 in plaats van 120 km/u. Je doet dan 25 kilometer lang, en wint daarmee amper 2,5 minuten. De boete is daarentegen minstens 115 euro bij een minnelijke schikking, en als je ook maar iets sneller rijdt, heb je een dagvaarding aan je broek.

dirkdebaan.nl

Bron foto: dirkdebaan.nl

Conclusie: je moet al lange tijd veel te snel rijden voor je er echt een merkbare tijdswinst bereikt. Tel daarbij nog eens het hogere verbruik, de extra stress en het feit dat je het verkeer een stuk minder veilig navigeert, en sneller rijden dan de maxima heeft eigenlijk weinig voordelen.