Zo tuffen we anno 2035 naar het werk

REUTERS
Hoe zal ons woon-werkverkeer er over twintig jaar uitzien? Ingrijpend anders, zo stelt een nieuw rapport, dat het onder andere over zelfrijdende auto's, sociale robots en zelfs virtual reality heeft.

Woon-werkverkeer wordt de dag van vandaag geassocieerd met uren tijdsverlies door ellenlange files of treinen met vertraging. Dat ziet er in de toekomst enigszins anders uit. De zelfrijdende auto zou wel eens soelaas kunnen brengen.

Dat staat ook te lezen in het rapport van Censuswide, dat uitgevoerd werd op vraag van technologiegigant Toshiba. Er werden 1.000 Britten tussen 18 en 35 bevraagd. Daaruit bleek dat het voor veertig procent van de ondervraagden het belangrijkst is dat de reistijd tussen woonst en werk in de toekomst aanzienlijk verkort wordt. Voor 37 procent van de bevraagden is een toename van entertainment onderweg het belangrijkst, met dank aan nieuwe technologieën.

De zelfrijdende auto van Google.
REUTERS De zelfrijdende auto van Google.

Zelfrijdende auto's en sociale robots

Trendwatcher Ian Pearson schetst in het rapport een beeld van hoe ons woon-werkverkeer de komende vijf, tien en twintig jaar zal veranderen. Spoelen we door naar 2020, dan duiken de eerste zelfrijdende auto's op op de Europese wegen. De tijd die we winnen omdat we onze auto niet meer zelf moeten besturen, kunnen we gebruiken voor ontspanning of werk, zoals duizenden pendelaars nu al dagelijks doen op de trein of bus. Volgens het rapport geeft dat dan weer de mogelijkheid om in de toekomst bijvoorbeeld later naar het werk te vertrekken, of vroeger naar huis te gaan.

Tegen 2025 zal de zelfrijdende auto al aardig ingeburgerd zijn, meent het rapport. Ook artificiële intelligentie gaat in ons dagelijks leven een belangrijkere rol. De onderzoekers achten de kans groot dat we binnen tien jaar door sociale robots vergezeld worden op weg naar het werk. "Aiko Chihira, de Android-robot van Toshiba, zou tegen 2025 wel eens een hele rits nakomelingen kunnen hebben", aldus het persbericht. De robot, die in april werd voorgesteld, is ontworpen om zo menselijk mogelijk te bewegen en praten. Door de komst van dergelijke robots zal het takenpakket op het werk ook drastisch veranderen. Daarbij zullen menselijke vaardigheden en persoonlijke service het halen van informatiewerk, dat door Android-robots als Aiko Chihira verricht kan worden.

In 2035 zullen er heel wat van die robots rondhossen om ons dagelijkse werk te verlichten. Bovendien voorspelt het rapport dat tegen 2035 virtual reality op punt zal staan. Het is dan dankzij directe verbindingen met de hersenen mogelijk om met virtual reality alle vijf zintuigen aan te spreken, zo luidt het persbericht. Dat biedt pendelaars de mogelijkheid om zich bijvoorbeeld naar een prettiger oord te transporteren tijdens hun transit van woonst naar werk.

Aiko Chihira, de akeling 'sociale robot' van Toshiba.
EPA Aiko Chihira, de akeling 'sociale robot' van Toshiba.

Conclusie

"De belangrijkste conclusie die uit dit onderzoek kan worden getrokken, is dat mensen in de meeste gevallen de invloed van technologie op hun dagelijkse woon-werkverkeer al zeer waarderen, en die invloed in de toekomst nog willen vergroten", besluit onderzoeker Ian Pearson.