Zo overleeft u een treinramp

Het wrak van de woensdag gecrashte Amtrak-trein.
GETTY Het wrak van de woensdag gecrashte Amtrak-trein.
De kans dat u ooit in een treinongeval verzeild geraakt, is miniem. En toch blijven zware ongelukken mogelijk, zo bewees treinramp in Philadelphia eerder deze week waarbij 8 mensen om het leven kwamen. Wil je levend uit zo'n vermangelde hoop staal kruipen, dan zijn dit enkele tips.

1. Vooraan of achteraan?

De meest logische redenering lijkt: niet helemaal vooraan gaan zitten en best ook niet helemaal achteraan. Het middenste gedeelte dan maar, zo vermijd je de zwaarste impact van een frontale botsing of een impact achteraan de trein. Een rechtstreekse impact op het midden van de trein komt minder vaak voor, zo denken de meeste mensen.

Statistisch is dat echter moeilijk te bewijzen. De kans op een rechtstreekse botsing, vooraan dan wel achteraan, is al bij al redelijk klein bij een trein. Volgens Amerikaanse cijfers heeft een trein eigenlijk negen keer meer kans om te ontsporen dan om te botsen. De kans dat dan de middelste wagon eerst volledig van de sporen gaat, is groter, zo citeert Vocativ een studie daaromtrent. Toch hangt dat ook sterk af van de snelheid van de trein en plaats van de ontsporing. Een ander Amerikaans onderzoek stelt dan weer dat sowieso ook het eerste voertuig het meest risicovol is bij een ontsporing.

Conclusie: zeker niet vooraan, niet helemaal achteraan, wel best iets achter het middenste gedeelte.

Archiefbeeld van de frontale botsing in Buizingen, in 2010.
REUTERS Archiefbeeld van de frontale botsing in Buizingen, in 2010.

2. Zitten of staan?

Zeker en vast zitten. Zo heb je eventueel bescherming van je zetel of stoel en het minste kans om door de hele coupé, of zelfs naar buiten, geslingerd te worden. Vermijd dus ook wat te lang rond te hangen in een eventuele restauratiewagon.

3. Met je gezicht naar de rijrichting, of net andersom?

Tegen de rijrichting in, zo zeggen alle experts. Als een trein door een botsing plots afremt of botst, is kans groter dat je zo met je rug tegen je zetel wordt gedrukt. Als je met gezicht naar de rijrichting zit, word je bij een frontale botsing naar voren geslingerd.

Opgelet: dat is niet de ultieme truc om ongedeerd uit een treinongeval te komen. Immers, zijwaartse botsingen - een trein die een andere in de flank grijpt, een vrachtwagen of een bus die op een trein botst of een ontspoorde trein die omkantelt en zijwaarts de grond raakt - komen vaker voor dan frontale botsingen. Dan maakt het helemaal niet uit of je met rug naar de rijrichting zat of niet.

Archiefbeeld van de treinramp in Pécrot, van 2001.
BELGA Archiefbeeld van de treinramp in Pécrot, van 2001.

4. Aan het raam of aan het gangpad?

Aan het gangpad, klinkt het eensluidend. De kans dat je uit het raam geslingerd wordt, is daar kleiner. Bovendien heb je daar ook iets minder kans om tegen het tafeltje te botsen. Bij zo'n zware impact als een treincrash zijn zulke tafeltjes echte moordenaars. Als het klaptafeltje is, laat het dan ook dichtgeklapt, om dezelfde reden.

5. Bovenaan of onderaan bij een dubbeldekker?

Onderaan, zo zeggen sommige experts. De bovenste zijde wordt hier en daar wat oneerbiedig de 'kreukelzone' genoemd.

Conclusie

Samengevat: Best zoek je een zitplaats in een wagon tussen het midden en het achtereind van de trein. Ga bij voorkeur zitten aan het gangpad, met je rug naar de rijrichting en vermijd tafeltjes.

Wie zich enigszins heeft laten afschrikken om met de trein te rijden na dit stuk, weet dit: de kans dat u een ongeval heeft met de auto op weg naar een station is groter dan dat u zelf in een treinongeluk belandt.