Zo leven de transporteurs van Ikea: "We wonen soms vier maanden aan een stuk achteraan in onze trucks. Voor amper 3 euro per uur"

Twitter
"Ik voel me net een gevangene, een vogel in een kooi." Dat zegt de Roemeense vrachtwagenchauffeur Emilian. De man is een van de goedkope Oost-Europese arbeidskrachten die goederen transporteren voor grote retailers in West-Europa. Hij werkt voor Ikea en leeft soms tot vier maanden aan een stuk achteraan in zijn truck. "Zonder toilet of stromend water. En dat voor amper 3 euro per uur."

Het was de Britse openbare omroep BBC die het verhaal van de man en enkele van zijn collega's optekende. Officieel werken ze voor een Oost-Europees bedrijf, maar dat laat hen in opdracht van Ikea goederen transporteren in West-Europa. "Met wat we daarmee verdienen, zouden we niet kunnen leven in de landen waar we werken", klinkt het.

Emilian heeft er net een levering voor Ikea in Denemarken opzitten. "Ik leef soms tot vier maanden aan een stuk in mijn truck. Daar eet ik, slaap ik en was ik me. Koken doe ik op een geïmproviseerde gasbrander en slapen in een slaapzak. Op het einde van de maand krijg ik gemiddeld 477 euro. Een Deens trucker verdient voor hetzelfde werk 2.200 euro." (lees hieronder verder)

Volgens de Europese wetgeving moeten chauffeurs het minimumloon krijgen van het land waar ze werken en dezelfde werkvoorwaarden als hun plaatselijke collega's. Maar er zijn achterpoortjes in die wetgeving en die worden gretig gebruikt. Zo werkt Emilian voor een Slowaakse dochteronderneming van het Noorse transportbedrijf Bring. Wat zijn land van tewerkstelling Slowakije maakt, hoewel hij daar nooit rondrijdt.

Rust
Chauffeurs moeten ook 45 uur per week rust kunnen nemen volgens Europa, weg van hun truck. Maar de naleving van die wetgeving wordt amper opgevolgd. "Ik kan sowieso niet echt ergens anders slapen met de onkostenvergoeding van 45 euro per dag die ik krijg", aldus Emilian. "Het is bovendien geen verkeersveilige situatie als we onder die condities moeten rondrijden."

Depot
En Emilian is niet alleen. Zo trok de BBC ook naar het Duitse Dortmund, waar het grootste depot van Ikea is gevestigd. Truckers koken er op een brandstoftank en drogen er hun kleren op de parking. Zonder toilet of stromend water. Hun salaris blijkt zelfs maar 150 euro per maand te zijn. (lees hieronder verder)

Het grootste depot van Ikea is gevestigd in Dortmund, Duitsland.
rv Het grootste depot van Ikea is gevestigd in Dortmund, Duitsland.

Volgens de vakbond FNV moet Ikea op de hoogte zijn van de werkcondities van de truckers en kan het bedrijf er makkelijk iets aan doen. Gesprekken tussen vakbond ITF en Ikea sprongen vorig jaar echter af.

"Aangedaan"
Ikea zegt zelf dat het aangedaan is door de getuigenissen van de chauffeurs en dat het bedrijf het probleem serieus neemt. Het houdt vol dat het strikte eisen stelt aan leveranciers omtrent de lonen en werkvoorwaarden van de truckers die voor hen werken. De retailer heeft al beloofd om actie te ondernemen om het probleem aan te pakken.

Maatregelen
Intussen worden er ook van de overheid uit langzaamaan maatregelen genomen tegen de onderaannemers die hun werkkrachten op die manier behandelen. In Nederland werd vorige maand nog Brinkman veroordeeld, een bedrijf dat bloemen van Ikea levert in Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Volgens de rechtbank waren de lonen die de truckers kregen niet in overeenstemming met de Nederlandse wet. En daarbij werden termen als "onmenselijk" niet geschuwd om hun situatie te beschrijven.