Exclusief voor abonnees
Zijn lage-emissiezones wel zinvol? Expert schept duidelijkheid
Nu ook Gent op 1 januari een lage-emissiezone (LEZ) invoert en Antwerpen de hare verstrengt, mogen weldra bijna 620.000 wagens onze twee grootste Vlaamse steden niet meer in. Maar levert zo’n LEZ werkelijk iets op, behalve een flinke duit aan boetes voor de stadskas? Onderzoeker Nils Hooftman (VUB-MOBI) blijft erbij: een LEZ heeft weinig zin als men de ware stikstofuitstoot negeert. “Pas als we alle ‘hoge uitstoters’ óveral bannen, kunnen sprongen worden gemaakt.”
Je hebt 6% van dit artikel gelezen
Dit artikel is exclusief
voor abonnees.
Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.
- ✓Krijg onbeperkt toegangLees alle artikels via de site en app
- ✓Lees 2 weken gratisNadien slechts €6,95 per 4 weken
- ✓Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
110 reacties
Robin Hufton
Dave Herrebaut, 100% akkoord. Als je kinderen wilt betaal je daar zelf voor, stop met kinder geld uit te delen. En belast de mensen met kinderen. De mens is de echte vervuiler, overbevolking is een feit. En als je om kinderen geeft dan zet je die niet ongevraagd op deze planeet.
Wilfried Van den Bosch
Het zijn hier de burgemeesters die hier beslissen, welke LEZ ze toepassen, nu de 4,en de 5 zal wel vlug volgen, let maar op.
gino degloire
Blijven stemmen op de goede partijen zou ik zeggen . Gelukkig is België nog niet gesplist,of hebt hier direct steenrijk en straatarm dat is ongeveer het doel hier in Vlaanderen
Pol Van Gils
Betalen, betalen en nog eens betalen daar gaat het over en de rest is allemaal bijzaak. Geloof nu echt niet dat het aan onze auto's ligt hoor
Kevin Bruyndonckx
Het gaat niet om het mileu! Het gaat erom de staatskas aan te vullen, dan kan alles!