Ziekenfondsen bellen hun meest kwetsbare leden zelf op: “We willen weten wat hun noden zijn”

Photo News
De ziekenfondsen in ons land passen hun dienstverlening noodgedwongen aan aan de coronamaatregelen, maar blijven wel beschikbaar voor hun leden. Bij Liberale Mutualiteiten worden alle zeventigplussers opgebeld. Ook Partenamut en Partena Ziekenfonds bellen hun meest kwetsbare leden op en vragen of zij bijkomende hulp nodig hebben.

Door het coronavirus zitten heel wat mensen thuis. Vooral voor ouderen en hulpbehoevenden wordt het een zware periode. De verschillende ziekenfondsen in ons land houden daarom nauw contact met hun meest kwetsbare leden. Liberale Mutualiteiten (LM) belt vanaf maandag al haar zeventigplussers thuis op. "Onze kantoormedewerkers hebben vaak een zeer nauwe band met onze leden. Ze kennen hun persoonlijk verhaal. Onze kantoren zijn dan wel fysiek gesloten uit veiligheidsoverwegingen, maar we blijven verder werken achter gesloten deuren", aldus directeur Front Office van LM Véronique Neyman. 

Partenamut biedt haar leden een gratis telefoongesprek met een psycholoog aan en belt kwetsbare klanten op. "We willen weten wat hun noden zijn, hoe ze dingen ervaren en hoe wij kunnen helpen", zegt Yasmina Dumont van Partenamut. "Daarnaast geven we ook heel wat praktische informatie over huishoudhulpen, algemene info of administratieve ondersteuning. We hadden altijd al veel digitale communicatiemogelijkheden, maar zijn nog aan het bekijken hoe we die op korte termijn kunnen verbeteren. Zo kan je nu tijdelijk je attest voor arbeidsongeschiktheid digitaal doorsturen.”

Omkadering

Bij Partena Ziekenfonds worden alle tachtigplussers opgebeld, zo'n 10.000 leden. Naast een luisterend oor aanbieden, wordt vooral gepolst of ze voldoende omkadering hebben. "We checken of de professionele thuiszorg, mantelzorgers en buren voor die omkadering kunnen zorgen en helpen waar we kunnen", zegt Sarah Masschelein van Partena Ziekenfonds.

De meeste vragen die bij ziekenfondsen binnenlopen, gaan over administratie, hospitalisatieverzekeringen, terugbetalingen en uitkeringen. Ook is er een stijgende vraag naar zorgmateriaal, omdat mensen na een eventuele opname veel sneller het ziekenhuis moeten verlaten en thuis verder moeten revalideren.

Lees ook: In Spanje stijgt de dodentol sneller dan in Italië: wat is er aan de hand? (+)

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • FRIEDA VAN KEYMEULEN

    Dat is nu eens een prachtig maatregel want de wachttijden aan de telefoon zijn nu heel erg lang, terwijl ze andersom praktisch nul zijn.

  • Patrick Verbelen

    Fraai is het allerminst, net nu we de mutualiteiten het hardst nodig hebben, sluiten ze de deuren van hun ivoren toren.

  • Paul Van Heurck

    Bij CM niet tijd om te veranderen van ziekenkas.

  • Ian Vandenbossche

    Waar blijft de CM? Ah ja, die zijn al heel wat jaren niet meer geïnteresseerd in oude, zieke mensen, die noemen zich liever een ‘gezondheidsfonds’ en bellen liever jonge gezonde gezinnen op. Want jonge gezinnen kosten minder aan een ziekenfonds.