Zeven grote Belgische spelers werken samen voor duurzaam transport van waterstof

Onder meer de haven van Zeebrugge werkt mee aan het project.
BELGA Onder meer de haven van Zeebrugge werkt mee aan het project.
Zeven toonaangevende Belgische spelers gaan samenwerken voor het transport van waterstof van over de hele wereld. Deme, Engie, Exmar, Fluxys, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge en WaterstofNet onderzoeken samen op welke manier waterstof per schip naar hier kan worden gebracht. Om waterstof te produceren met hernieuwbare energie moet een land voldoende wind- of zonne-energie hebben. Dat heeft België nog niet, waardoor een deel van de nodige hernieuwbare energie moet worden geïmporteerd. Die import moet ons land helpen om de klimaatdoelstelling te halen die bepaalt dat de Belgische CO2-uitstoot in 2050 80 procent lager moet liggen dan in 2005.

Waterstof komt niet vrij voor in de natuur. Daarvoor moet water gesplitst worden in zuurstof en waterstof. Om dat op een duurzame manier te doen, moet de elektriciteit daarvoor gehaald worden uit zon en windenergie. Daarom moet de waterstof vooral gemaakt worden in landen waar veel zon en wind is. In ons land is dat er te weinig. Zeven spelers werken nu samen om te onderzoeken of waterstof van over de hele wereld naar België per schip vervoerd kan worden. 

Deme, Engie, Exmar, Fluxys, Port of Antwerp, Port of Zeebrugge en WaterstofNet hebben een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om hun expertise gecoördineerd samen te brengen en zo stappen te zetten in de richting van een Belgische waterstofeconomie. In de eerste fase maken de partners een gezamenlijke analyse van de volledige import- en transportketen van waterstof. De opzet is om de financiële, technische en regelgevende aspecten in kaart te brengen van de verschillende onderdelen in de logistieke keten. Daaruit moet de beste manier om waterstof te vervoeren blijken. Aan de hand daarvan zullen concrete projecten opgezet worden. 

"Vandaag is Zeebrugge al een belangrijk aanlandingspunt voor de windenergie die gewonnen wordt op de Belgische Noordzee", zegt Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de haven van Zeebrugge. "Als waterstof de oplossing kan betekenen voor transport en opslag van energie, dan kan dit perfect plaatsgrijpen in Zeebrugge, waar opslagcapaciteit, pijpleidingen en jarenlange knowhow voorhanden is."
Over een jaar zou het onderzoek afgerond moeten zijn.




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Janna Boonstra

    Om waterstof te maken kost meer stroom dan het waterstof opbrengt. Dus waterstof maken met een enorm verlies ten opzichte van de opbrengst is waanzin.

  • Christophe G

    Dus ze willen milieuvriendelijke waterstof, gemaakt dankzij milieuvriendelijke manieren, vervoeren op co2- uitstotende schepen van over heel de wereld... ja das typisch Belgisch

  • Willy De Gieter

    Dat transportschip vaart natuurlijk op heavy fuel. Het zal eveneens heel erg dicht moeten zijn want anders is de waterstof vervlogen tijdens het transport.

  • Gilbert Vermeersch

    Hoe sneller hoe beter, liever dat op elektriciteit wat in geen decennia haalbaar is zonder kernenergie.

  • Sophie Ronsse

    Transport is niet het grote probleem. Wel de aanmaak. Het is niet omdat er een theoretische aanmaakmethode bestaat dat die ook economisch te rendabiliseren is . Of maw , het product moet betaalbaar zijn.