Ga naar de mobiele website
^ Top

Zelfrijdende trucks voor het eerst op Vlaamse wegen

Vanochtend zijn twee vrachtwagens van fabrikant Iveco onder het Atomium begonnen aan de European Truck Platooning Challenge. De semiautomatische trucks zetten koers richting Rotterdam. Ook bij de DAF-vestiging in Westerlo zijn vrachtwagens in colonne vertrokken naar Nederland voor de Challenge.

Bij 'platooning' worden twee of drie vrachtwagens die in rechte lijn achter elkaar rijden, gekoppeld door middel van connectiviteitstechnologie. Daarna kunnen de trucks op enkele meters van elkaar in colonne rijden waardoor voor de achterste vrachtwagens de luchtweerstand verkleind wordt.

photo_news

Rijhulpsystemen

Voor twee trucks die 'platooning' toepassen kan dit kan jaarlijks leiden tot 10 procent minder brandstofverbruik en 30 ton minder CO2-uitstoot. "Het systeem verbetert ook de verkeersveiligheid en het gebruik van de weginfrastructuur", voegt DAF-bestuurder Ron Borsboom toe.

De vrachtwagens zijn semiautomatisch bestuurd via verschillende rijhulpsystemen, maar de chauffeurs moeten nog altijd ingrijpen bij het remmen of bochten nemen. Tijdens een test bij DAF Trucks bleken alle remboodschappen ontvangen te worden door de volgtruck, de meeste meermaals. "Dit systeem moet betrouwbaar zijn, de responstijd is cruciaal. Maar het Wifi-P-netwerk is 25 keer sneller dan de menselijke reactiesnelheid", aldus Borsboom nog.

"Iveco, en ook de andere constructeurs, engageren zich om verder te werken aan die technologie. Wat nu nog ontbreekt, is de infrastructuur en de standaardisatie. De wetgever moet nog bepaalde regels vastleggen, want het zou toch mooi zijn dat we vrachtwagens van verschillende merken in de toekomst aan elkaar kunnen koppelen. Wij zijn er alvast klaar voor", laat Jean Marie Verheyen, Press Manager van Iveco weten. "De politiek is nu aan zet", besluit men ook bij DAF.

photo_news
Photo News

Rotterdam

Naast Iveco en DAF doen ook Mercedes, MAN, Volvo en Scania mee aan de European Truck Platooning Challenge. Die wordt door Nederland georganiseerd in het kader van hun voorzitterschap van de Europese Unie. De trucks vertrokken uit verschillende Europese landen en komen vandaag aan in Rotterdam. Tijdens hun reis naar Rotterdam doorkruisten trucks van Volvo en DAF dus ook Vlaanderen.

photo_news

"Wegcode aanpassen"

Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) wil in de wegcode een uitzondering op de minimumafstand, om zulke tests met 'platooning trucks' te vergemakkelijken. Een speciale toestemming voor de colonnetests zou wel nodig blijven. Dat liet een adviseur van het kabinet verstaan bij een bezoek aan de vestiging in Westerlo van DAF Trucks, een van de partijen die colonnetransporten aan het testen is.

Intussen zouden ook twee bedrijven een kandidatuur hebben ingediend voor nieuwe testen, al kunnen die nog even op zich laten wachten. Er zijn al kleinschalige tests, maar de Nederlandse overheid en de constructeurs vragen onder meer om internationale proefritten. Minister Galant is het concept alvast genegen.

"Na de Nederlandse oproep hebben we heel snel ja gezegd omdat we erin geloven", zegt kabinetsadviseur Christophe Leurident. "De lidstaten mogen wel niet te snel gaan. We moeten met zekerheden werken en enkel tests accepteren met de hoogste veiligheidseisen. We sturen niet zomaar iedereen de weg op. Tegelijkertijd moeten we begrijpen dat niet alles in een wet of koninklijk besluit kan worden gegoten omdat alles zo snel evolueert."

Volgens de kabinetsmedewerker vragen de bedrijven dat er niet al te veel in regels wordt gegoten. Specifiek voor België zou men ook om een duidelijk langetermijnbeleid vragen, onder meer vanwege de verschillende bestuurslagen met gedeelde verantwoordelijkheid.

"We willen alleszins de wegcode aanpassen op het vlak van de minimumafstand, die nu nog 50 meter bedraagt. Daar kan een uitzondering worden ingevoegd voor testen. Een toelating voor de proeven blijft wel altijd nodig", stelt Leurident nog.

"België is er klaar voor en we hopen op aanvragen. Binnen twee tot drie jaar hebben we zonder twijfel nieuwe testen. Er is ook een zekere concurrentie tussen lidstaten", aldus de adviseur. Voor België zijn ondertussen alvast twee aanvragen ingediend, al worden de namen van de aanvragers niet vrijgegeven.

Op 14 april vindt een informele Europese transporttop plaats, waar 'platoon driving' zal worden besproken.

photo_news
photo_news
photo_news
photo_news
Meer over


Meld een bug