World Press Photo: "Regels zijn duidelijk: we dulden geen manipulatie"

Dit is een van de foto's van Giovanni Troilo uit de fotoreeks 'La Ville Noir'.
World Press Photo / Giovanni Troilo Dit is een van de foto's van Giovanni Troilo uit de fotoreeks 'La Ville Noir'.
Charleroi-burgemeester Paul Magnette is niet opgezet met de fotoreeks 'La Ville Noire', die bekroond werd door World Press Photo. De organisatie onderzoekt de zaak momenteel, zo meldt het Amerikaanse magazine TIME.

Gisteren raakte bekend dat Magnette in een brief aan de krant New York Times en de organisatie van World Press Photo liet weten niet opgezet te zijn met foto's van zijn stad. De Italiaanse fotograaf Giovanni Troilo won met de fotoreeks 'La Ville Noire' een prestigieuze World Press Photo-prijs.

Maar volgens Magnette zijn de foto's gemanipuleerd en geven ze de werkelijkheid niet weer. Ook de foto-onderschriften zouden volgens de burgemeester misleidend zijn. "Charleroi is onder geen beding het zwarte hart van Europa. Je zal geen enkele inwoner vinden die zijn stad herkent in deze foto's, laat staan in de foto-onderschriften", aldus Magnette in zijn brief.

We zijn momenteel bezig met de feiten achter de fotoreportage te verifiëren, zoals we met alle winnende foto's doen. We staan ook in contact met de fotograaf Giovanni Troilo

Een woordvoerster van World Press Photo aan TIME

"Foto's worden geverifieerd"

World Press Photo bevestigt aan TIME dat het de brief van Magnette ontvangen heeft. "We zijn momenteel bezig met de feiten achter de fotoreportage te verifiëren, zoals we met alle winnende foto's doen. We staan ook in contact met de fotograaf Giovanni Troilo", aldus een woordvoerster.

Lars Boering (r.), directeur van World Press Photo, met de Deense fotograaf Mans Nissen (l.). Die won de prijs voor Beste Persfoto met een intieme foto van een homokoppel in Sint-Petersburg.
EPA Lars Boering (r.), directeur van World Press Photo, met de Deense fotograaf Mans Nissen (l.). Die won de prijs voor Beste Persfoto met een intieme foto van een homokoppel in Sint-Petersburg.

Manipulatie en nabewerking

Het is niet geheel onwaarschijnlijk dat de foto's gediskwalificeerd worden. Een groot aantal inzendingen werd immers geweigerd, omdat de jury vond dat ze gemanipuleerd of te intensief nabewerkt werden, zo schrijft TIME. Het zou over zo'n twintig procent van de inzendingen gaan.

Sinds twee jaar worden fotografen verplicht ook de originele foto's (RAW-files) in te sturen, wanneer ze het laatste stadium van de wedstrijd bereiken. "Onze wedstrijdregels zijn duidelijk: de inhoud van het beeld mag niet aangepast worden", aldus Lars Boering, directeur van World Press Photo.

"De jury van dit jaar was erg teleurgesteld om te ontdekken hoe zorgeloos sommige fotografen waren geweest in de postproductie van hun foto's. Wanneer het om een materiële toevoeging of weglating van beeldinoud ging, werd de foto gediskwalificeerd", aldus Boering. "Enkel retouchering die conform is met wat er in de foto-industrie aanvaard wordt, is toegelaten, en de jury heeft hier het laatste woord in." Het is dus wachten op het oordeel van de jury.

Onze wedstrijdregels zijn duidelijk: de inhoud van het beeld mag niet aangepast worden

Lars Boering, directeur van World Press Photo