Wintersolden waren geen succes

BELGA
De wintersolden die nog lopen tot 31 januari, zijn geen succes geweest. Dat stelt Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, in een persbericht. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaars 7 procent minder solden in vergelijking met de wintersolden van vorig jaar.

Belangrijkste oorzaak is volgens de handelaars het warme winterweer. "Het deed in geen geval goed aan de verkoop", aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. "Naast dit gegeven moet echter ook rekening gehouden worden met het veranderende aankoopgedrag van de consument en met het feit dat modewinkeliers minder aankochten en dat er hierdoor minder stock was."

Volgens de federatie geeft 57 procent van de modewinkeliers aan dat ze dit winterseizoen minder hebben verkocht dan vorig jaar. Daarnaast stelt 34 procent evenveel, en 9 procent beter verkocht te hebben. Gemiddeld blijft er nog 25 procent stock in de winkel hangen op het einde van de solden, of 2 procent meer dan na afloop van de wintersolden vorig jaar. Die cijfers komen uit een rondvraag van het onderzoeksbureau Marketing Development bij 840 zelfstandige modehandelaars, in opdracht van Mode Unie.

Photo News

Jongeren

Volgens Mode Unie geeft 77 procent van de moderetailers ook aan dat jongeren anders aankopen. "Zo valt op dat jongeren minder gericht zijn op het kopen van kwaliteitsvolle stukken en wat lingerie, nacht- en badkleding betreft veel online kopen.”

"Met 35.000 jonge klimaatspijbelaars die betogen voor een beter klimaatbeleid, hoopt Mode Unie dat de betogers hun gedachten voor het milieu omzetten in een passend en doordacht aankoopbeleid. Duurzame en kwaliteitsvolle kledij in de fysieke winkel kopen is immers een pak beter voor het milieu dan het meermaals per jaar wisselen van de kleerkast met fast fashion die online - en veelal in het buitenland - gekocht wordt en een lange, vervuilende weg moet afleggen via het wegvervoer.”

Benny Proot

Comeos, de federatie voor handel en diensten, maakt een wisselvallige balans op van de wintersolden, “zoals het weer in België”. Comeos stelt dat de soldenperiode dit jaar vooral online een succes is geweest. 

“We zien enerzijds dat in de winkelstraten zelf de soldenverkoop gemiddeld schommelde tussen -2 en +5 procent ten opzichte van vorig jaar, maar de onlineverkoop steeg met 6 procent. Meer en meer mensen slaan hun slag bij de solden nu ook online, dat hebben we dit jaar duidelijk gezien”, stelt Kathy Bergen, sector manager Fashion bij Comeos.

Het zijn dan vooral de winteritems die wel goed verkochten, zoals jassen, truien, broeken en schoenen, aldus Comeos.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.