Wintersolden waren geen succes

BELGA
De wintersolden die nog lopen tot 31 januari, zijn geen succes geweest. Dat stelt Mode Unie, de federatie voor de zelfstandige modedetailhandel, in een persbericht. Gemiddeld verkochten zelfstandige modehandelaars 7 procent minder solden in vergelijking met de wintersolden van vorig jaar.

Belangrijkste oorzaak is volgens de handelaars het warme winterweer. "Het deed in geen geval goed aan de verkoop", aldus Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. "Naast dit gegeven moet echter ook rekening gehouden worden met het veranderende aankoopgedrag van de consument en met het feit dat modewinkeliers minder aankochten en dat er hierdoor minder stock was."

Volgens de federatie geeft 57 procent van de modewinkeliers aan dat ze dit winterseizoen minder hebben verkocht dan vorig jaar. Daarnaast stelt 34 procent evenveel, en 9 procent beter verkocht te hebben. Gemiddeld blijft er nog 25 procent stock in de winkel hangen op het einde van de solden, of 2 procent meer dan na afloop van de wintersolden vorig jaar. Die cijfers komen uit een rondvraag van het onderzoeksbureau Marketing Development bij 840 zelfstandige modehandelaars, in opdracht van Mode Unie.

Photo News

Jongeren

Volgens Mode Unie geeft 77 procent van de moderetailers ook aan dat jongeren anders aankopen. "Zo valt op dat jongeren minder gericht zijn op het kopen van kwaliteitsvolle stukken en wat lingerie, nacht- en badkleding betreft veel online kopen.”

"Met 35.000 jonge klimaatspijbelaars die betogen voor een beter klimaatbeleid, hoopt Mode Unie dat de betogers hun gedachten voor het milieu omzetten in een passend en doordacht aankoopbeleid. Duurzame en kwaliteitsvolle kledij in de fysieke winkel kopen is immers een pak beter voor het milieu dan het meermaals per jaar wisselen van de kleerkast met fast fashion die online - en veelal in het buitenland - gekocht wordt en een lange, vervuilende weg moet afleggen via het wegvervoer.”

Benny Proot

Comeos, de federatie voor handel en diensten, maakt een wisselvallige balans op van de wintersolden, “zoals het weer in België”. Comeos stelt dat de soldenperiode dit jaar vooral online een succes is geweest. 

“We zien enerzijds dat in de winkelstraten zelf de soldenverkoop gemiddeld schommelde tussen -2 en +5 procent ten opzichte van vorig jaar, maar de onlineverkoop steeg met 6 procent. Meer en meer mensen slaan hun slag bij de solden nu ook online, dat hebben we dit jaar duidelijk gezien”, stelt Kathy Bergen, sector manager Fashion bij Comeos.

Het zijn dan vooral de winteritems die wel goed verkochten, zoals jassen, truien, broeken en schoenen, aldus Comeos.




16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Verstrepen

    Solden soms duurder dan voor de solden en als je niets nodig hebt moet je ook niets kopen, ze kunnen hun brol misschien gaan verkopen daar waar ze het laten maken, maar ja daar verdienen die mensen niets en kunnen dus ook niets kopen.

  • Dirk Vregels

    Directeur Isolde Delanghe van Mode Unie moet eens door winkelstraten in Nederland lopen en shoppingcenters in Frankrijk bezoeken en luisteren hoeveel mensen er vlaams spreken. Dan ziet ze direkt dat het aankoop gedraag hetzelfde is en enkel het land van aankoop anders is.

  • Sebastian Peeters

    De klimaatjongeren laten hun winkelwaren liever tot aan hun voordeur brengen met de koerierdienst. Ze kunnen dan op hun gemak eens passen, een selfie nemen en de helft weer met dezelfde koerierdienst naar het magazijn terugsturen.

  • Eric De landtsheer

    Schuld van het weer, niet omdat de steden onbeeikbaarder worden, er geen openbaar vervoer is dat naar behoren functioneert, en online het aanbod onbeperkt is?

  • marijke deruyck

    Er is gewoon overaanbod, ook buiten de solden.