Weyts wil duidelijke evaluaties in schoolrapport: "Geen smileys"

De nieuwe Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).
BELGA De nieuwe Vlaamse minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).
De nieuwe Vlaamse minister van Ondewijs, Ben Weyts (N-VA), is niet te vinden voor het Waalse idee om negatieve commentaren uit het schoolrapport te bannen. Dat zei hij vandaag in het parlement na een vraag van Elisabeth Meuleman (Groen). "Ik denk dat het belangrijk is dat er een duidelijke evaluatie is, geen smiley of wat dan ook, maar een duidelijke evaluatie waar je iets aan hebt als leerling en als ouder. Dat is essentieel."

Volgens een nieuwe rondzendbrief moeten schoolrapporten in het Franstalige landsdeel constructiever worden. Zo kan het niet langer dat een leerling vergeleken wordt met zijn medeleerlingen of met een gemiddeld klasresultaat. Schoolrapporten moeten de lacunes bij de leerling benoemen, maar die zijn zo geformuleerd dat ze in de eerste plaats constructieve kritiek geven en de leerling aanmoedigen.

Weyts is niet van plan die aanpak te kopiëren in Vlaanderen. "Het is misschien een tikje oldskool, maar als een leerling niet functioneert, dan moet hij daarop worden gewezen. Dan moeten ook de ouders daarover worden geïnformeerd", aldus de minister. "Ik vind het wat vreemd dat men ook zegt dat de klasgemiddelden niet meer mogen worden meegegeven. Ik denk dat ouders en leerlingen baat hebben bij zo'n vergelijking met de rest van de groep, dat leerlingen en ouders dat ook vragen. Aan jezelf ken je misschien de halve wereld, maar als ouder wil ik dat wel weten, hoe mijn kind scoort in verhouding tot de rest van de groep."

Meuleman is wel voorstander: "Ik vind uw visie heel conservatief, en dat is nog een understatement. Als we willen excelleren, zou het goed zijn om die visie toch nog te herzien, rekening houdend met de wetenschappelijke inzichten en wat talentontwikkeling naar voren schuift. Zo kunt u ervoor zorgen, dat we, volgens mij, met betere resultaten zullen eindigen.”




17 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • danny janssens

    in deze ben ik akkoord met Weyts, ik heb ook liever duidelijkheid dan een heel jaar glimlachende gezichten en op het einde afkomen met een probleem, zoals de NVA met hun begroting

  • Gilbert Geldof

    Martin Amelynck: beroepen die eindigen op ...ogen, daar moet je voor opletten. Psychologen, pedagogen en andere ...ogen. Als je wil verder studeren en je bent niet bekwaam, kies dan zo'n richting.

  • Henri Troyat

    Martin Amelynck: je schrijft..Zou Weyts al eens met pedagogen gesproken hebben...? Hoeveel uren onderwijservaring heeft deze mens...? Ik vrees dat de pedagoochelaars er helemaal niks van snappen. Praat eens met de mensen in het veld. Die lachen die pedagogen vierkant uit.

  • Gino Denil

    De smileys zijn een uitvinding van Weyts. Men kan op de tekorten van een leerling wijzen op een positieve stimulerende manier. Wat pedagogisch verantwoord is. Men kan het ook doen op een denigrerende manier die het zelfvertrouwen en zelfbeeld van de leerling ondermijnt. Blijkbaar de voorkeur van groot pedagogisch licht Ben Weyts. Hoe moet dat dan. Iets als "eet wat meer bananen makak, want je Nederlands is ondermaats".

  • David Lievens

    Talent ontwikkelen door te stellen dat ze niets fout doen, want dat is te negatief, dat gaat mooi worden. Kinderen hebben zelf of erkennen bij de ander nu al geen grenzen meer door de losse aanpak die zogenaamde opvoedingsdeskundigen promoten. De psychologie is er wel heel duidelijk in, door te straffen (het negatieve duidelijk te maken) leren mensen waar grenzen liggen. Je creëert een verloren generatie op deze manier.