Weyts niet te spreken over plannen E40: “Als het bedoeling van Brussel is om files aan Vlaanderen cadeau te doen, dan bedanken we feestelijk”

photo_news
Vanaf maandag wordt de E40 bij het binnenrijden van Brussel definitief met één rijstrook versmald. Verderop lopen de rijstroken verder in elkaar over, waardoor er aan de tunnelmonden van het Reyerscomplex vier rijstroken overblijven. Dat meldt de RTBF en bevestigt het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet. De versmalling was eerder aangekondigd en komt er nu de werf aan de Reyerstunnel richting Montgomery afgewerkt is. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert ontzet op de beslissing van zijn Brusselse collega Pascal Smet.

Momenteel worden de laatste signalisaties en wegmarkeringen aangebracht, zodat vanaf maandag de vele pendelaars over een rijstrook minder op de E40 het Brussels gewest moeten binnenrijden.

Vanaf het kruispunt met de Gemeenschappenlaan in Evere zal er definitief één rijstrook minder zijn bij het binnenrijden van het Brussels gewest op de E40. Verderop worden de rijstroken dynamisch teruggebracht. Ter hoogte van de Sterrebeeldenlaan valt er een tweede rijstrook weg en ter hoogte van de Jacques Georginlaan is er een derde versmalling. Zo komt het verkeer uiteindelijk op vier rijstroken met een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur.

De drie monden van de tunnels van de E40 richting Montgomery, centrum en Meiser zijn na de renovatie verkleind en bieden nu nog slechts toegang aan één rijstrook. Een vierde rijstrook slaat af richting de Reyerssite en de Kolonel Bourglaan. Het trechtereffect moet zo verzacht worden. “Op deze manier wordt het veel leefbaarder en wordt de doorstroming verbeterd. Hoe dichter bij de binnenstad, hoe trager het zal gaan, maar dat maakt het verkeer net vlotter”, stelt Mathias Dobbels, woordvoerder van minister Smet.

Nieuwe mediasite

De verkorting is definitief tot de grote heraanleg van de E40 richting Brussel. Die is gelinkt aan de werken van de nieuwe mediasite van de RTBF en de VRT en dat zal pas gebeuren in de volgende legislatuur. Nu gaat het slechts om wegmarkeringswerken. “We hebben altijd gezegd dat het zinloos is om terug naar de oude situatie te gaan, eenmaal de tunnel richting Montgomery opnieuw open is. We hebben ervoor geopteerd om meteen naar de situatie te gaan waarop bij de heraanleg gemikt wordt”, zegt Dobbels.

Op lange termijn worden de toegang tot de stad een stadsboulevard, waarbij minder plaats is voor auto’s en er tegelijkertijd een ruime fietsinfrastructuur komt die doorgetrokken wordt vanuit Vlaanderen. 

Gevolgen

Mobiliteitsorganisatie Touring dringt aan op een testfase voor de versmalling. “Het lijkt erop dat Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet voor de verkiezingen nog vanalles aan het doordrukken is. En het gevaar is dat dit ondoordacht gebeurt”, zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe.

Touring is vooral bezorgd over de gevolgen van de ingreep op de verkeersdoorstroming. “Daar houden wij ons hart voor vast”, zegt Smagghe. “Het kan niet de bedoeling zijn om files weg te halen uit Brussel door ze te verplaatsen naar Vlaanderen of Wallonië. Het is ook belangrijk dat dit niet leidt tot meer files of dat de maatregel de verkeersafwikkeling op de Brusselse ring beïnvloedt.”

De maatregel moet daarom volgens Touring geëvalueerd worden voor wat de gevolgen op de verkeersdoorstroming betreft. “Als er negatieve gevolgen zijn, kunnen wij er niet akkoord mee gaan”, aldus Smagghe, die ook hekelt dat er niet meer werk gemaakt is van overstapparkings in het Brusselse. “Mocht men even snel zijn met overstapparkings realiseren als met wegversmallingen, dan zouden we vandaag een heel stuk verder staan.” 

Photo News

Weyts niet te spreken

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert ontzet op de beslissing van zijn Brusselse collega Pascal Smet om de E40 bij het binnenrijden in Brussel vanaf maandag te versmallen. Volgens Weyts was vooraf afgesproken dat er eerst een proefproject zou starten, maar maakt Smet de versmalling zonder overleg in een keer definitief. 

“Wat een vorm van samenwerking is dit in godsnaam? We zijn bij herhaling overeengekomen, dat wanneer we met dit project zouden starten, dit met een proefproject zou zijn, gelet op het sluipverkeer op het onderliggende wegennet”, zegt hij. “Als het de bedoeling van Brussel is om de files aan Vlaanderen cadeau te doen, dan bedanken we feestelijk.”

“Kan verbetering zijn”

Als de versmalling van de E40 bij het binnenrijden van Brussel goed aangepakt wordt, dan kan dat een verbetering zijn. Dat zegt Maarten Matienko, woordvoerder van mobiliteitsclub VAB. Matienko benadrukt dat er dan wel een totaalplan moet zijn. “De vrijgekomen ruimte moet naar openbaar vervoer en fietsinfrastructuur gaan. En er moeten overstappunten zijn. In dat geval kan de mobiliteitscapaciteit zelfs toenemen.”

Met een versmalling op de E40 bij het binnenrijden van Brussel kan volgens VAB een filter gecreëerd worden. “Met minder doorstroming van verkeer naar het centrum, zorg je voor minder files in het centrum en verhoog je daar de doorstroming. Dit zou dus een dubbel positief effect kunnen hebben, als het goed aangepakt wordt. Want de ergste knelpunten bevinden zich in het centrum van de stad”, aldus Matienko.

Dat de versmalling op de E40 ervoor zou kunnen zorgen dat er files komen die tot aan de Brusselse ring reiken en daar de doorstroming hinderen, denkt Matienko niet. “We zien bovendien dat bij zo’n wijziging mensen zich zeer snel aanpassen. Het is daarom wel belangrijk dat er alternatieven zijn.” 




141 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Chris Devlaeminck

    Vlaanderen zou diensten die nu gecentraliseerd zijn in Brussel er zoveel mogelijk moeten wegtrekken en verspreiden over Vlaanderen. Met het hedendaags internet en de digitalisatie zou dit toch perfect mogelijk zijn? Laat Brussel aan de Franstaligen. Dat ze er hun plan mee trekken. Ook financieel natuurlijk.

  • Marc Schoensetters

    Mercie Pascal Smet. Je moet geen academische vorming hebben genoten om te beseffen dat dit nog langere files zal opleveren. Graag een beetje gezond boerenverstand in alle nutteloze regeringen.

  • eric maier

    Ik pleit voor de totale afschaffing van de Gewesten. Weg al die overheden, slechts 1 regering en 1 bevoegde. Smet heeft echt zijn verstand verloren. Een autosnelweg herdopen tot een stadsboulevard en 50 km/u. en -2 rijvakken. Volgens hem zal het de doorstroming bevorderen. Hallo, Aarde aan Smet ? DIt is pure waanzin, en dan maar roepen dat er files zijn.

  • dupon dorine

    Norbert Bauwens ??? Die plannen lagen al jaren op tafel in het leefbaar maken van de stad en die plannen waren ook goedgekeurd, Nva moet niet doen of dit slaat in als een bom, Nva wist dit want ze zitten al jaren in de regering. Bovendien is het er nog niet , de ontwerpen moeten nog verwerkt worden. Het is een verbetering. Niet alles moet naar Antwerpen gaan.

  • Gino Denil

    Het zou niet slecht zijn als we Weyts, en zijn collega's, zouden bedanken voor de bewezen diensten. Dat hoort er toch bij op het einde van een carrière.