Werknemers van Brusselse bedrijven nemen minder vaak de auto

Baert Marc
Werknemers van grote Brusselse bedrijven komen alsmaar minder vaak met de auto naar het werk. Het aandeel van de auto in het transport is de voorbije twaalf jaar met meer dan 10 procentpunten gedaald naar 34,6 procent. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CdH) die De Tijd kon inkijken.

Brusselse bedrijven met meer dan honderd werknemers zijn wettelijk verplicht elke drie jaar een Bedrijfsvervoerplan (BVP) uit te werken. Naast een diagnose van haar huidige mobiliteitssituatie moet elke onderneming ook een actieplan voorstellen om het autogebruik terug te dringen. De verplichting rust op 550 vestigingen waar bijna 287.000 mensen werken, of 40 procent van de werkgelegenheid in Brussel.

Uit een analyse van de eerste 469 dossiers aan de vooravond van Autoloze Zondag blijkt, naast een verdere achteruitgang van de auto, dat de trein er het populairste transportmiddel van de werknemers blijft. De populariteit van trein, metro, tram en bus blijft ongeveer stabiel.

Enkel de fiets zet zijn groei traag maar gestaag voort. Vorig jaar reed 4,5 procent van de werknemers met de fiets naar zijn arbeidsplek.




7 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Jack Dereder

    Gert, 10% gedaald in 12 jaar tijd en een totaal van 4,5% vorig jaar, kan je niet optellen. 10% gedaald tot een totaal van 34,6 %of ongeveer 3,5% minder mensen met de auto op 12 jaar, tegenover 4.5% fietsers. Als trein gelijk bleef dan waren er 12 jaar geleden maar 1% fietsers.

  • Charles Petitjean

    En weeral de realiteit verdraaien. Nog nooit was er zoveel verkeer in Brussel als de laatste tijd.

  • Marcel Vanderschoten

    Beste alternatief voor wagen in Brussel en Antwerpen is Scooty elektrisch scooter sharing!

  • Gert Cauwenberg

    Wat? Autogebruik daalde met 10 procent, terwijl het openbaar vervoer stabiel blijft en fietsen stijgt tot 4,5%. Kan er iemand uitleggen hoe die cijfers kunnen kloppen?

  • wim rooyakkers

    Het is sowieso een rare boel, Limburgse bedrijven rijden iedere dag naar bv Antwerpen,en mensen uit Antwerpen rijden naar Limburg.en zo gaat dat overal.